2022 Fiscal Year Final Research Report
Action research on co-creating communication for children with deafblindness
Project/Area Number |
18K02783
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 盲ろう教育 / 重複障害教育 / 共創コミュニケーション / 実践研究 |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzed video recordings of the progress of support for deafblind children and children with multiple disabilities, together with video recordings of the target children for whom communication support was newly provided. In addition, from the perspective of "co-creating communication," this is an empirical study aimed at clarifying the structural and step-by-step aspects of the establishment and development of communication with these children.
|
Free Research Field |
盲ろう教育 重複障害教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本アプローチは本邦において既にその有効性・発展性が指摘されており、筆者自身も10年以上前からその成果について報告をしてきた。本研究は、盲ろうおよび重度・重複障害児へのコミュニケーションアプローチに関して先端的であるとともに、発達研究や言語研究、コミュニケーション研究等の一般科学と学術的観点を共有していると考える。盲ろう児のコミュニケーション研究に関して、または重度・重複障害児のコミュニケーション研究に関して実証的・科学的研究としてさらなる展開が期待できる。
|