2021 Fiscal Year Final Research Report
Study on recurrent education for beginners of infrastructure maintenance using microscale experiments
Project/Area Number |
18K02856
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Yokohama National University |
Principal Investigator |
ITO DAISUKE 横浜国立大学, 大学院工学研究院, 特別研究教員 (90436759)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | マイクロスケール実験 / 腐食防食 / リカレント教育 / 実験教育 / 社会インフラ / 維持管理 / 技術者教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This research is the development of experimental teaching materials for basic knowledge necessary for maintenance for beginners and non-engineers. The targeted issues are basic knowledge of rust, case analysis of rust, rust prediction and inspection technology, and rust prevention and repair technology. Microscale experimental teaching materials were applied to the experimental lectures. As a result, the seven types of corrosion-related microscale experimental teaching materials developed were used in face-to-face courses as a tool for small-group or individual education, and had an educational effect equal to or higher than that of conventional experimental teaching materials.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在、マイクロスケール実験教材を活用した教育は、主に小中高の理科や化学実験の中で実践されており、本テーマのように、社会人リカレント教育への適用は皆無であった。また、テーマとして設定された金属の腐食防食現象の理解は、より実務的な内容であった。したがって、学生に対する一般的科学現象ではなく社会人に対する専門的科学現象という新たな教育実践の検証であった。成果としては、専門的な内容であっても基本現象の組み合わせであり、その1つ1つを理解できる教材であれば、社会人に対しても十分教育効果があることが実証された。
|