• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Study of educational IR indicators based on the perspective of evaluation by medical education : possibility of using learning records

Research Project

Project/Area Number 18K02865
Research InstitutionJichi Medical University

Principal Investigator

淺田 義和  自治医科大学, 医学部, 准教授 (10582588)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山邉 昭則  自治医科大学, 医学部, 准教授 (70533933)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
KeywordsIR / 医学教育 / 分野別評価 / Moodle
Outline of Annual Research Achievements

本研究におけるリサーチクエスチョンは以下の通りである。「グローバルスタンダードに基づく医学教育の質保証および改善という観点から、医学部での教学IRを遂行するにはどのようなデータ・指標が必要か」
このリサーチクエスチョンにもとづき、研究初年度は以下を実施した:(1)LRS(Learning Locker)の導入(2)LRSとMoodleとの接続検証およびデータ通信に関する動作確認(3)これまでに行われた医学教育分野別評価の受審結果の整理
これに続き、研究2年目は以下を実施した:(1)主にMoodle(LMS)から得られるデータに主眼を置いたIR項目・指標の検討(2)これまでに行われた医学教育分野別評価の受審結果の整理・発表
教学IRに関連して、医学教育分野別評価において、特に教学IRに関連する部分での「部分的適合」評価となったケースが多数見られていた。このことからも、教学IRとしてのデータ整理・解析を適切に実施するにあたり、(1)データの収集(2)データの整理(3)データの解析(4)データの可視化(5)データの共有・活用 といったステップを確実に実施できる仕組みを整えることが求められることが明らかとなった。
なお、開始2年間の研究において、LRSを利用することは準備や管理の手間が多く、本研究課題においてはメリットよりもデメリットのほうが多くなると判断し、LMSであるMoodleをデータ集約の場として検討して実践を継続した。
コロナ禍以降で研究の進捗が滞った期間も存在したが、Moodleのプラグインを利用することで、特にSQLを利用したデータの整理・解析は行いやすくなった。解析の結果等ををMoodle内のみで閲覧できるようにするには、閲覧権限等の設定が必要とはなるが、セキュリティ面と活用面とを担保できるような方策を検討することも調査された。

  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] The possibility of Moodle-based e-portfolio with database module for medical education2023

    • Author(s)
      Asada Yoshikazu
    • Journal Title

      IIAI Letters on Institutional Research

      Volume: 3 Pages: 1~10

    • DOI

      10.52731/lir.v003.125

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The current situation about the accreditation of medical education based on the global standards in Japan2024

    • Author(s)
      Yoshikazu ASADA
    • Organizer
      International Symposium on Applied Information Technologies and Innovative Applications
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] データベースモジュールを利用した電子シラバスの設計検討2024

    • Author(s)
      淺田義和
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2024
  • [Presentation] 日本における医学教育分野別評価の結果レポートPDFのデータ構造化2023

    • Author(s)
      淺田義和
    • Organizer
      第12回大学情報・機関調査研究集会
  • [Presentation] 医学教育分野別評価の結果レポートからみる傾向:2 巡目の開始を踏まえた分析2023

    • Author(s)
      淺田義和
    • Organizer
      第55回日本医学教育学会大会
  • [Presentation] The possibility of Moodle-based e-portfolio with database module for medical education - from the viewpoint of the usage for learning analytics and institutional research2023

    • Author(s)
      Yoshikazu ASADA
    • Organizer
      IIAI-AAI 2023 (DSIR 2023)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi