• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Research-status Report

達成目標の認知機能への影響メカニズムの解明:fNIRSを用いた検討

Research Project

Project/Area Number 18K03050
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

田中 あゆみ  同志社大学, 心理学部, 教授 (00373085)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松浦 直己  三重大学, 教育学部, 教授 (20452518)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords動機づけ / 達成目標
Outline of Annual Research Achievements

R2年度は,研究2bとして,誘導操作された達成目標と認知課題実行中の脳賦活との関連を検討する実験を実施する予定であったが,社会情勢の影響により,対面での実験を実施することができなかったが,達成目標と認知課題のパフォーマンスに関する論文の修正を行い,分析手法に関する再検討を行った。本研究に関わり,達成目標の機能の解明に結びつく研究に関する論文が4点出版された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

社会情勢の影響により,対面での実験を実施し,fNIRSを用いた脳賦活の測定を行うことができなかったため。

Strategy for Future Research Activity

対面での実験を安全に実施できる状況が整い次第実験を開始する。fNIRSでの測定を含まないオンラインでの実験の実施についても検討を行う。

Causes of Carryover

社会情勢の影響により研究の実施及び成果の公表の計画が実行できなかったため。

  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Israel Institute of Technology(イスラエル)

    • Country Name
      ISRAEL
    • Counterpart Institution
      Israel Institute of Technology
  • [Journal Article] Achievement goals affect memory encoding2021

    • Author(s)
      Ikeda Kenji、Kakinuma Kyosuke、Jiang Juming、Tanaka Ayumi
    • Journal Title

      Contemporary Educational Psychology

      Volume: 65 Pages: 101945~101945

    • DOI

      10.1016/j.cedpsych.2021.101945

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effort-focused praise between friends: Effects on mindset and motivation of giver and receiver2021

    • Author(s)
      Kakinuma Kyosuke、Nishiguti Fumika、Sonoda Kotoe、Tajiri Haruhi、Tanaka Ayumi
    • Journal Title

      Social Behavior and Personality: an international journal

      Volume: 49 Pages: 1~14

    • DOI

      10.2224/sbp.9534

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Praise affects the “Praiser”: Effects of ability-focused vs. effort-focused praise on motivation2020

    • Author(s)
      Kakinuma Kyosuke、Nakai Mai、Hada Yuki、Kizawa Mari、Tanaka Ayumi
    • Journal Title

      The Journal of Experimental Education

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1080/00220973.2020.1799313

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The negative effect of ability-focused praise on the “praiser’s” intrinsic motivation: Face-to-face interaction2020

    • Author(s)
      Kakinuma Kyosuke、Nishiguti Fumika、Sonoda Kotoe、Tajiri Haruhi、Tanaka Ayumi
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 11 Pages: 562081

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2020.562081

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 絶対役立つ教育心理学[第2版]2021

    • Author(s)
      藤田 哲也(編著)・田中あゆみ(第2章「動機づけの基礎」執筆)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      978-4-623-09163-8

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi