2020 Fiscal Year Final Research Report
From Development to Evaluation Assuming Pedestrian's Evacuation of the Fluidics on the Real Field
Project/Area Number |
18K04676
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 25030:Disaster prevention engineering-related
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Research Institution | Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology |
Principal Investigator |
HIROKAWA Yuichi 国立研究開発法人海洋研究開発機構, 付加価値情報創生部門(地球情報基盤センター), 特任副主任研究員 (30419147)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
浅野 俊幸 湘南工科大学, 工学部, 教授 (40377594)
西川 憲明 国立研究開発法人海洋研究開発機構, 付加価値情報創生部門(地球情報基盤センター), 特任副主任研究員 (80415984)
松岡 大祐 国立研究開発法人海洋研究開発機構, 付加価値情報創生部門(情報エンジニアリングプログラム), 副主任研究員 (80543230)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 安全・安心 / 防災 / 気液二相流 / 流体実験 / 流体シミュレーション / 流体素子 / 浸水避難 / 人流シミュレーション |
Outline of Final Research Achievements |
A large-scale earthquake may lead to a tsunami, which could cause floods in urban areas. The evacuation of pedestrians in front of an approaching tsunami is difficult due to the speed of the water. Advanced evacuations are important, however, there may be some situations in which evacuators must ensure sufficient time for evacuation. Therefore, the authors developed the fluidics to increase the time available for pedestrian evacuation by reducing the speed of the water to approximately one-third of its original speed. In addition, the authors evaluate the effectiveness of fluidics for tsunamis in pedestrian flood evacuations. The results of the simulation indicate that fluidics can mitigate the speed of a spreading flood and thus increase the time available for evacuation, which could increase the evacuation completion rate up to about 20% in 30 minutes. Therefore, we can confirm that the presently developed fluidics would effectively improve pedestrian evacuations in tsunamis.
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Free Research Field |
数値流体力学、高性能計算、人工知能
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、津波や河川氾濫などの観測頻度が増加しており、浸水による人的被害が発生している。地域によっては避難までの時間を確保することが難しい状況も発生しうるため、避難時間を稼ぐことは人的被害を軽減する上で重要である。本研究で提案した流体素子により、街区への浸水速度を減勢させることで避難時間をより多く確保することが可能となり、安全・安心な社会の実現に貢献することが期待される。
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