2020 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation of the mechanism by which prior dissimilar learning and anxiolytic drug affect the enhancement of subsequent fear learning
Project/Area Number |
18K06470
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 46010:Neuroscience-general-related
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Research Institution | Hoshi University |
Principal Investigator |
Tamura Hideki 星薬科大学, 先端生命科学研究所, 准教授 (80437516)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | エピソード記憶 / 先行学習 / 記憶痕跡 / 連合記憶 / シナプス可塑性 / セルアンサンブル / 海馬 / 扁桃体 |
Outline of Final Research Achievements |
Episodic memory is affected by past experiences. Although prior learning enhances subsequent similar learning, the effect of prior learning on dissimilar learning remains elusive. We found that prior Y-maze learning enhanced subsequent fear-associated memory, which was dependent on the NMDA receptor activity but not on new protein synthesis. An increase in cellular ensemble that was responsible for fear memory association was observed in the amygdala of mice submitted to prior maze exploration.
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Free Research Field |
神経科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって、非類似の先行学習が後続の学習効率を増大させることが明らかとなった。現段階では、実験動物の学習機能とヒトの認知活動を関連づけて論ずることはできないが、予習以外でも何らかの課題を授業前に遂行することで、その後の授業に対する学習効率が増大することが期待される。また今回の結果は、過去の経験が、後の物事の結び付きを容易にすることを示している。近年、アルツハイマー病患者において、記憶の連合が特に障害されていることが明らかとなり、本研究によって、簡単な事前学習を伴う脳のリハビリが疾患治療に有効である可能性が示唆された。
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