2023 Fiscal Year Final Research Report
Methods and validation of dialogue-based education for nurses engaged in comprehensive community care in the psychiatric field.
Project/Area Number |
18K10289
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58060:Clinical nursing-related
|
Research Institution | Bukkyo University (2021-2023) Iwate Medical University (2018-2020) |
Principal Investigator |
SUEYASU TAMIO 佛教大学, 保健医療技術学部, 教授 (70276872)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西池 絵衣子 兵庫県立大学, 看護学部, 講師 (90559527)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 対話 / リフレクティング・プロセス / 内的会話 / 参加意識 / 看護師 / 地域包括ケア / 集団のダイナミクス |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to identify the underlying causes of psychiatric care utilization and to propose solutions through nurse-patient dialogue. The study employs a reflective process, a basic method of communication, in which talking and listening are repeated under specific conditions. The process of open communication and the intermingling of concerns on both sides facilitates ongoing discussion. By incorporating this practice into the education and training of nurses, we were able to confirm the potential for change in the way nurses respond to each other and obtain evidence that can be used in future practice.
|
Free Research Field |
精神看護学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在、保健医療福祉分野においては疾患治療重視から患者であっても生活者として焦点化する地域包括ケアに転換しつつある。その展開のためには看護師も患者、家族、他職種などと「人対人」の対話の成立を可能にする臨床能力が必要である。さらに教育訓練方法を開発し、その有効性が検証されなくてはならない。そのためフィンランドにおいて誕生し、臨床的な評価を得ているリフレクティングプロセスを臨床的に試行した。その結果、看護師の対話に変化が生まれただけではなく、自身の振り返りを通して自己の成長にも寄与していたことが明らかになった。
|