• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development of Education Program for Public health Nurses Improving Capacity to Promote Community Participation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K10585
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58080:Gerontological nursing and community health nursing-related
Research InstitutionFukuoka Prefectural University

Principal Investigator

Kiyoka Yamashita  福岡県立大学, 看護学部, 准教授 (40382428)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾形 由起子  福岡県立大学, 看護学部, 教授 (10382425)
中谷 久恵  広島大学, 医系科学研究科(保), 教授 (90280130)
金藤 亜希子  日本福祉大学, 看護実践研究センター, 客員研究所員 (80432722)
中山 貴美子  神戸大学, 保健学研究科, 准教授 (70324944)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Keywords住民参加 / 行政保健師 / 公衆衛生看護技術 / 地域保健活動
Outline of Final Research Achievements

We developed a scale to measure of public health nurse’s skills for promoting community participation in health activities. First, we prepared a draft scale of 5 factors and 33 items based on the results of a literature study based on Japan research papers. We then conducted a survey by self-administered questionnaire among governmental public health nurses in one prefecture. As a result, a scale consisting of 14 items of 4 subscales was created. It was confirmed to have a certain reliability and validity. The subscales were "consensus building on a direction based on an equal relationship," "building the competence of residents," "organizing local stakeholders," and "involving residents."

Free Research Field

地域看護学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は,地域保健活動への住民参加を促進する保健師の技術を評価する尺度を作成したことである.住民参加の課題として,関係者間の活動に対する認識の相違,地域で異なる社会的・歴史的な文脈の考慮の必要性が挙げられる.地域特性を考慮し多様な関係者と協働して活動を推進するには,ファシリテーターが不可欠である.しかし,国内外の先行研究の多くは活動の特徴や成果であり,ファシリテーターに着目した研究は少ない.保健師のファシリテーターとしての力量向上のためには,住民参加を促進する技術の強化が必要であり,この尺度は技術の自己評価に用いることができ,教育プログラムの開発に資するものと考える.

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi