2022 Fiscal Year Final Research Report
Development for Environmental Education in Early Childhood Education through Indigo Dyeing and its application to KANSEI Education
Project/Area Number |
18K11498
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61060:Kansei informatics-related
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
Sasaki Kazuya 宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (60292570)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 感性価値 / 藍染 / 幼児教育 / 伝統染織 / ESD / 環境教育 / 感性評価 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to validate the value of Kansei Education on the activity of indigo dye in early childhood education.Especially, from the viewpoint of development of capable individuals for sustainable society, we ware able to verigy the ESD(environmental education) impact of our annual program based on indigo dye activity. However, As a newly adopted objective method, the effectiveness verification through thermal imaging has presented challenges. We want to explore the remaining challenges by further engaging in childcare practices in the future.
|
Free Research Field |
感性教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,藍染がもつ教育的ストラテジーを探求し,子どもの育ち環境を保障する幼児期の環境教育を提言しようとしている。さらには,活動の主体性を集中度で評価し,また,質的評価による知見を合わせて考察することで,伝統文化を取り入れた感性教育の可能性を明らかにしようとしている点が特徴的であると考えられる。これら知見を積み重ねることで生み出される教育ストラテジーが,藍染文化をはじめとした生活文化を次世代に伝えることを可能にし,子ども達が自国の文化を生き生きと捉え,生活者として継承していこうとする態度を育むことにつながると期待できる。
|