2022 Fiscal Year Final Research Report
Anthropological analysis of wine tourism policies from international comparative perspectives
Project/Area Number |
18K11861
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Ryutsu Keizai University (2020-2022) University of Tsukuba (2018-2019) |
Principal Investigator |
Kodama Toru 流通経済大学, 流通情報学部, 教授 (50420592)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | ツーリズム・観光 / ワイン / テロワール / 地域ブランド政策 / 地理的表示 / 情報デザイン / 環境保全・生物多様性 / 人間心理 |
Outline of Final Research Achievements |
While paying particular attention to the effectiveness of geographical indication (GI) systems for the development of local wine clusters and wine tourism, this study clarified the following points: what elements of winemaking regions have been recognized as terroir under what circumstances; how those terroir elements have contributed to upgrading the collective brand values of wine GIs and to promoting wine tourism in GI-designated winemaking regions; and what entities or players have engaged in those value creation processes in what ways.
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Free Research Field |
マーケティング、地域ブランド政策
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、特定の法制度・政策(特に地理的表示制度)のもとで、多様な関連主体の相関関係を通して、ワインツーリズム推進に資するワイン産地の地域ブランド価値が創出される動的なメカニズムを明らかにした。ワインツーリズムを含むフードツーリズムの研究は、ともすれば単なる事例紹介に終始しがちであるところ、本研究で得られた知見は、フードツーリズム研究全般に対して、新しい分析視座を提供し得るものである。
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