• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

在日ムスリム留学生の併存型異文化適応像の解明と適応支援としての介入教育法の開発

Research Project

Project/Area Number 18K12428
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

中野 祥子  山口大学, 教育・学生支援機構, 講師 (90803247)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Keywords異文化適応 / 在日ムスリム留学生
Outline of Annual Research Achievements

当該年度は産前産後および育児休暇をとっており、当該研究費を使用して研究することはなかった。
(研究中断期間:2021年4月22日~2022年3月28日)
しかしながら、インタビューの音声の書き起こし作業や論文執筆は進めることができた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

産前産後および育児休暇により、1年間研究を進めることができなかったため。
また、新型コロナウイルスの影響で海外での調査と実験ができなかったことも進捗を遅らせた原因である。

Strategy for Future Research Activity

既に集め終わった質問紙データの分析を進める。
また、縦断的面接調査を再開し、計画に沿ってすすめる。
新型コロナウイルスの感染状況がよくなり次第、海外での調査・実験セッションを実施する。

Causes of Carryover

育児休暇により1年間研究ができなかったため。
次年度は、研究を再開し、質問紙調査の分析を行う。

  • Research Products

    (3 results)

All 2022

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 留学生向け初年次教育として行われた フィールドトリップ活動の効果: 日本語でのアンケート依頼の過程で学習された ソーシャルスキルに焦点を当てて2022

    • Author(s)
      秦 喜美恵・中野 祥子・田中 共子
    • Journal Title

      社会システム研究

      Volume: 44 Pages: 61-92

    • Open Access
  • [Presentation] Relationship between Religiosity and Receptive Attitude toward Muslims among Japanese Students2022

    • Author(s)
      Nakano, S. & Tanaka, T.
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences (2022)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Case Study of Caregivers’ Social Skills Use in Practice: Interviews and Observations about Interactions with Care Recipients2022

    • Author(s)
      Miyake, S., Tanaka, T & Nakano, S.
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences (2022)
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi