• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Development of Teaching Materials to Improve Listening Comprehension of Varieties of English Accents

Research Project

Project/Area Number 18K12444
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

川島 智幸  群馬大学, 大学院保健学研究科, 准教授 (70759050)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Keywords多様な英語 / 非母語話者 / なまり / 聞き取り / 明瞭性 / intelligibility / 教材開発
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、主として高校生・大学生を対象に、聞き取りの負担となまりに対する肯定的な態度の育成に配慮した、多様な英語の聞き取り練習用教材の開発を目的とした。まず、2010年から2018年に出題された大学入試センター試験リスニング問題の中から、難易度が低い50問を選んだ。次に、英語のなまりと性別、出身国のバランスを考慮し、10人の吹き込み者を選定し、大学入試センター試験で用いられたオリジナル音声を聞きながら録音を行った。
2019年度は、録音した音声をAudacityを用いて編集し、オリジナル音声と同じポーズの長さの非母語話者による再現音声、発話部分の速度を20%減速した再現音声、オリジナル音声の3種類の音声を用意した。さらに、吹き込み者の英語に慣れ、彼らをより身近に感じてもらうために、10人の自己紹介と各国の英語事情を紹介するスピーチ、スクリプト、内容に関する質問を準備した。その後6つの学校で、高校生と大学生を対象にリスニングテストとアンケート調査を実施した。
2020年度は、リスニングテストの結果を分析した。そして、全体的に母語話者よりも非母語話者の英語の明瞭性が低いこと、非母語話者の発話を20%遅くしても、元の速さで聞いた場合と比較し明瞭性に変化がないこと、吹き込み者の話す英語をリスニングテスト前に30分間聞いた経験が明瞭性に影響しないことが明らかになった。さらに、インド人とインドネシア人、ネパール人とシリア人の2つのペアの明瞭性が、他のペアと比べ低いことも分かった。
リスニングテスト結果をもとに問題を難易度順に配列し、オンライン教材『堂々と英語を話すための「本当の英語」リスニングListening Practice in Real English』を製作し、ホームページ(https://real-english.health.gunma-u.ac.jp/)で公開した。

  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Effects of Awareness Raising Activities about World Englishes on EFL Learners2020

    • Author(s)
      Kawashima, T.
    • Journal Title

      OnCUE Journal Special Issue

      Volume: 1 Pages: 25 - 48

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Comparing the Difficulty Levels of Listening Comprehension of Native and Non-Native Speaker English2021

    • Author(s)
      Kawashima, T.
    • Organizer
      17th CamTESOL 国際学会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reviewing the Attitudes of Japanese Learners toward Non-Native English Accents2021

    • Author(s)
      Kawashima, T.
    • Organizer
      日本「アジア英語」学会第46回全国大会
  • [Presentation] Quantifying Difficulty Levels in Listening to Global Englishes for High School and University Students in Japan2020

    • Author(s)
      Kawashima, T.
    • Organizer
      3rd JAAL in JACET
  • [Presentation] Expectations for Teacher Training in the Teaching of English as a Lingua Franca2020

    • Author(s)
      Kawashima, T.
    • Organizer
      2nd International Conference on the Future of Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Material Development for Listening Comprehension in Global Englishes2020

    • Author(s)
      Kawashima, T.
    • Organizer
      The 40th Thailand TESOL-PAC International Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 堂々と英語を話すための『本当の英語』リスニング

    • URL

      https://real-english.health.gunma-u.ac.jp/

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi