• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Research-status Report

Exploration of the pedagogical effect of reading Graded Readers integrated with language awareness tasks

Research Project

Project/Area Number 18K12456
Research InstitutionEdogawa University

Principal Investigator

水野 邦太郎  江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 教授 (40320840)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords言語意識化タスク / Book Review Corpus / 頭出しチャンク
Outline of Annual Research Achievements

言語意識化タスクを行うために,SRS (間隔反復学習)を開発した。さらに,より効果的な言語意識化タスクを行うために,リスニングよる Dictation を通した言語意識化タスクの試行版を開発した。Dictation では,「基本語」や「前置詞」といったインプット処理をスキップしてしまう可能性の高い部分に焦点を当てて教材を作成した。この試行版をさらに改善して、本教材の教育的効果を 2021年度の授業でみる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

構築したBook Review Corpusを分析すると,例えば,this book をキーワードに次のような「頭出しチャンク」を抽出することができる。

I’ve loved this book since …,My mom would read me this book when I was …,This book makes you stop and think about …,This book meant so much to me that …,This book gives me the opportunity to …,This book has a great impact on …
This book teaches a powerful lesson of …

このような機能表現を,学生が本の紹介をするときに少しでも活用できるようにするために,抽出した慣用表現をデータ・ベースとして構築していきたい。

Strategy for Future Research Activity

既存のシステムに、さらに様々な機能を実装して Version 2 を開発する。そして以下のように授業で実践し効果をみる。①速読システム Version 2 を開発し「解釈能力」の促進を図る。② Dictation Version 2 を開発し,言語意識化の高揚を図る。③ SRS Version 2を開発し,言語意識化の高揚を行う。④ 慣用表現データ・ベースを構築し,本を紹介するタスクをサポートする。本を紹介し語り合う、様々なトピックについて対話をするウェブサイトを開発する。

Causes of Carryover

既存のシステムを,授業でより効果的に活用し運営するためにシステムの改善を図り,以下の Version 2を構築する: 速読システム Version 2,Dictation アプリ Version 2,SRS Version 2。さらに,慣用表現データ・ベースと,本を紹介し,様々なトピックについてコミュニケーションができるウェブサイトを構築する。

  • Research Products

    (2 results)

All 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学習指導要領の変遷からみた「言語能力観」の考察と課題2021

    • Author(s)
      水野邦太郎
    • Journal Title

      日本英語コミュニケーション学会紀要

      Volume: 29 Pages: 1-16

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 英語教育におけるGraded Readersの文化的・教育的価値の考察2020

    • Author(s)
      水野邦太郎
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      くろしお出版

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi