2022 Fiscal Year Final Research Report
A longitudinal study of the developmental process of the sociolinguistic competence of Japanese learners of French
Project/Area Number |
18K12473
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Aoyama Gakuin University (2021-2022) Nagoya University of Foreign Studies (2018-2020) |
Principal Investigator |
Kondo Nori 青山学院大学, 文学部, 准教授 (70759810)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 教科書 / 発音規範 / 社会言語学的能力 / 縦断的研究 / 話し言葉コーパス |
Outline of Final Research Achievements |
Our study constructed a corpus of spoken French that enables longitudinal observation, and conducted an investigation and analysis on the developmental process of the sociolinguistic competence of Japanese learners of French. We quantitatively analyzed the frequency of variants produced in the learners' speech and compared them longitudinally to reveal how learners' sociolinguistic competence changes over time. We also constructed French textbook corpus to identify the norms prepared as a starting point for acquiring the target language.
|
Free Research Field |
第二言語習得
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって日本語を母語とするフランス語学習者の社会言語学的能力の発達がどのように進むのか、その過程を示唆することができた。本研究の学術的意義は、学習者の言語習得に対する規範の影響が強いこと、規範から逸脱した言語使用の習得が容易ではないことを明らかにしたことである。また、本研究では近年出版されたフランス語教科書のコーパスの構築・分析を行うことで、話し言葉の特徴を教科書に反映する方法を模索した。本研究の社会的意義は、社会言語学的能力の習得を促す教材作成に必要な知見を提供することであろう。
|