• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

The Transnational Interconnectedness of Treaty Revision Negotiations and the "Ryukyu Disposition" Policy during the Meiji Era

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K12489
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 03010:Historical studies in general-related
Research InstitutionMeio University

Principal Investigator

Yamashiro Tomofumi  名桜大学, 国際学部, 上級准教授 (50794616)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Keywords琉球処分と近代国際関係 / 日清修好条規と琉球問題 / イリ交渉と分島改約交渉 / M.C.ペリーと米琉コンパクト / トランスナショナルな連動性
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on how the "Ryukyu Disposition" extended beyond Japan's domestic policy to become an international issue with the Qing Dynasty. In particular, the Ryukyu Disposition issue influenced diplomacy involving not only Japan and the Ryukyu Kingdom but also the Qing Dynasty, the United States, the United Kingdom, France, and the Netherlands. Additionally, in the context of Sino-Japanese relations, the Treaty of Amity and Commerce between Japan and China was intertwined with the Ryukyu issue, leading to diplomatic negotiations known as the Boundary Revision Negotiations. This research elucidates these so-called transnational interconnectedness using historical materials from various countries. The primary research outcome is the publication titled "History of 19th Century International Relations concerning Ryukyu (Tokyo: Impact Shupankai, 2024)" .

Free Research Field

国際関係史

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は琉球処分が日清修好条規と連動し、日清両国の国益と直結していたことを明らかにした。このことは外国から琉球がどのように認識されていたかという点について、日本・清朝・米国・英国の一次史料を用いて分析することに繋がった。結果として、琉球が主権国家であったかという課題に対して、少なくともペリーとの合意文書、仏・蘭の国内事情、清朝との分島改約交渉においては、これまでのナラティヴとは異なる結論を導いた。本研究における学術的意義および社会的意義としては、新たなナラティヴの創造が沖縄のみならず、東アジア、インド太平洋地域における安定した秩序形成の一端を担うと考える。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi