2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of Early Intervention Programs for School Maladjustment Utilizing Regional Cohort Data Spanning Adolescence
Project/Area Number |
18K12963
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 08020:Social welfare-related
|
Research Institution | Musashino University (2021-2023) University of Tsukuba (2018-2019) |
Principal Investigator |
Tanaka Emiko 武蔵野大学, 看護学部, 講師 (40727278)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | コホート研究 / 社会性 / 思春期 / 学校適応 / コミュニティ・エンパワメント / ソーシャル・キャピタル / ウェルビーイング / 生涯発達 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on factors influencing children's well-being, developing and validating early support programs in collaboration with local communities.It draws upon domestic and international research, organizing community-based instances providing social engagement, belonging, and parental support, assessing program efficacy. Reference to cohort studies informs evaluation metrics. Programs, leveraging local traits, were implemented and evaluated. Participation in community activities suggests enhanced social interactions and improved health-related quality of life. Future efforts entail detailed factor analysis, advancing cohort collaborations, comparative assessments, and long-term efficacy evaluations.
|
Free Research Field |
子ども学 生涯発達看護学 子ども家庭福祉
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
当事者の力を引き出すエンパワメントの視点からは、子どもと養育者の抱える困難に早期に気づき、さらに当事者の強みや活用可能な資源を見出すことで、育児環境や仲間関係、地域とのつながりを促進する仕組みづくりが有効である。 本研究は、生涯発達とコミュニティ・エンパワメントの視点から、思春期におよぶ学校不適応に及ぼす社会とのかかわりの影響を明らかにし、地域連携型の予防的支援モデルを示した点、コホートデータを用いて検証している点、国際研究セミナーおよび研究会議を開催し大学院生から子育て中の研究者、先導的立場の研究者までが多様な研究者が議論する機会を確保し、国際共同研究につなげており、学術的意義は高い。
|