• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Research-status Report

Developing teaching and learning materials for numeracy and teachers' professional competency in Africa

Research Project

Project/Area Number 18K13175
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

中和 渚  関東学院大学, 建築・環境学部, 講師 (00610718)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords就学前教育 / 数学教育 / ザンビア / ケニア
Outline of Annual Research Achievements

本研究プロジェクトにおける研究の目的は、就学前教育・初等教育段階における子供たちが数学のニューメラシー(数える、数を認識する、数を合成・分解する・計算するための基礎などの技能)を獲得するための教材を開発し、実践(授業)で試行する過程において、教師集団の専門的職能成長を促し,その職能成長過程を明らかにすることである。
2018年度は現地で収集したデータ(ザンビア共和国における公立学校における就学前教育の現状と教員の指導の現状)の一端を分析し、ザンビアの就学前算数教育の教員の指導と教材開発(形に関する授業実践の実施と課題点)に関して数学教育に関する国際学会(The Southern African Association dedicated to the advancement of research in Mathematics, Science and Technology Education)と国内学会(国際開発学会)等で研究発表を行った。ケニア共和国に関してはシラバスを確認し、幼児教育・初等教育における数学教育の目的、内容、方法を明らかにして教材開発を実施した。またケニアの授業データを得て、分析に着手した。そのほかには、当該研究テーマの研究を進めるために、ザンビアの現地大学関係者(Chalimbana University)であるGondwe氏と将来的に共同研究するための連絡・準備といった調整を進めり、現地での研究許可を得るための手続きを行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

これまでに収集していたデータを分析し、研究に関する成果発表を行うことができた。また、遠隔のため、当該国の研究者と共同研究を実施してデータをより得やすくする。

Strategy for Future Research Activity

ケニアにおいては教員のためのワークショップを開催したり、授業を見学して教員たちと協議する予定である。ザンビアにおいては今年度か来年度、教員を対象としたワークショップを行い、教員のワークショップへの参加についてのデータを収集し、提案した理論的フレームワークを用いて分析したい。

Causes of Carryover

2018年度は本科研を用いた国外におけるフィールドワークに行かなかったため、来年度以降の研究費を用いて、来年度以降、調査を行っていく。

  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Chalimbana University(ザンビア)

    • Country Name
      ZAMBIA
    • Counterpart Institution
      Chalimbana University
  • [Journal Article] Current situation of Zambian Children's Guided-play in an early childhood education (ECE) pre-mathematics classroom: a case study2019

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Journal Title

      The proceeding for the 27th annual conference of the Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 27 Pages: 274-282

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A systematic review and meta-analysis of mathematics education research in SAARMSTE: implications for further research2019

    • Author(s)
      Masato Kosaka, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Journal Title

      The proceeding for the 27th annual conference of the Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education

      Volume: 27 Pages: 193-198

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 批判的数学教育の近年の研究傾向ーCritical Mathematics Education: Theory, Praxis, and Realityよりー2019

    • Author(s)
      中和渚
    • Journal Title

      科学/人間

      Volume: 48 Pages: 135-148

    • Open Access
  • [Journal Article] ザンビア・ルサカにおける都市部の就学前教育で実施された数学教育の授業の現状と課題2018

    • Author(s)
      中和渚
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 9 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ザンビア・ルサカにおける都市部の就学前教育で実施された数学教育の授業の現状と課題2019

    • Author(s)
      中和渚
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] ケニアの半乾燥地域におけるコミュニティを基盤とした教育開発の提案とその現状ー算数の取り組み・現状と課題ー2019

    • Author(s)
      中和渚
    • Organizer
      アフリカ教育研究フォーラム
  • [Book] Kenya Mathematics Workbook for Grade 1 Term 2 in 20192019

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Total Pages
      90
    • Publisher
      GLMi Kenya
  • [Book] Kenya Mathematics Workbook for Grade 2 Term 2 in 20192019

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Total Pages
      77
    • Publisher
      GLMi Kenya
  • [Book] Kenya Mathematics Workbook 2 term 22018

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      GLMi Kenya
  • [Book] Kenya Mathematics Workbook 1 term 22018

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      GLMi Kenya
  • [Book] Kenya Mathematics Workbook 1 term 32018

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      GLMi Kenya
  • [Book] Kenya Mathematics Workbook 2 term 32018

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa
    • Total Pages
      69
    • Publisher
      GLMi Kenya
  • [Remarks] 中和渚のホームページ

    • URL

      https://www.nagisanakawa.com/

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi