• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Research-status Report

Developing teaching and learning materials for numeracy and teachers' professional competency in Africa

Research Project

Project/Area Number 18K13175
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

中和 渚  関東学院大学, 建築・環境学部, 准教授 (00610718)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords算数教育 / 専門的職能成長 / 図形教育 / 就学前教育 / 初等教育 / 社会文化的視点 / 遊び
Outline of Annual Research Achievements

今年度においては以下のことを実施した。(1) ザンビアの共同研究者とともに、研究、調査の枠組みについて協議し、授業データの収集を行った。(2) 研究に関連した先行研究(専門的職能成長、一人計算、学習理論、社会文化性)を収集し、教員の職能成長、教授的内容知識(PCK: Pedagogical Content Knowledge)に関する先行研究や社会文化的観点による先行研究(Radfordの社会文化論、アイデンティティ研究、スコスモースの批判的数学教育等)を整理した。(3) 現地調査実施のため、ザンビア共和国一般教育省ナショナルセンターにおいて研究許可を得て、ザンビア国ルサカ州のルサカ郡における公立校において就学前教育と初等教育において授業や教師、生徒に関するデータ収集を実施した。(4)それらのデータの生徒と教師の発話をプロトコルにおこし、共同研究者(現地ムルングシ大学所属のMs. Gondwe)とともに学習指導について大まかな整理を行った。(5) これまでのデータを整理・分析して、就学前教育(レセプションクラス:年長児クラス)のはめ込み・取り外し(embeddingとdisembedding)に関する図形教育の実践と教師の職能に関して成果をまとめ、南アフリカのジャーナルに論文を投稿した。論文においては、教材実施の際の教師のプランニングでの教材の理解や計画段階における実践への理解が、授業における子供への発話や数学教育的な内容のインプットにも影響していることや、指導内容を簡潔に子どもに伝えることが効果的な指導へと繋がることについて論じた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

ザンビア国の研究協力者とともに、協力してデータ収集を行うことができている。

Strategy for Future Research Activity

今年度は出張可能性が低いため、これまでのデータを分析し、教師の職能成長とともに子どもの算数における学習の成果や課題、特徴などについても明らかにする。

Causes of Carryover

データ収集のための出張に行くことができなかったため。

  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ムルングシ大学/ザンビア大学/ナショナルカリキュラムセンター(ザンビア)

    • Country Name
      ZAMBIA
    • Counterpart Institution
      ムルングシ大学/ザンビア大学/ナショナルカリキュラムセンター
  • [Journal Article] The development of a numeracy assessment instrument and its application to primary schools in Zambia2020

    • Author(s)
      Baba, T. Nakawa, N., Nkhata, B., Mungalu, A., Mudenda, B., Kaabo, E., Kosaka, M., Kusaka, S., Mambwe, B., Nkharamo, C. J., Watanabe, K.
    • Journal Title

      Zambia Journal of Teacher Professional Growth (ZJTPG)

      Volume: 5(2) Pages: 72-92

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 就学前算数教育における保育者の専門的職能成長を捉える理論的枠組みの提案とその活用可能性2019

    • Author(s)
      中和渚・松尾七重・高阪将人
    • Journal Title

      『数学教育学研究』

      Volume: 25(1) Pages: 33-48

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Children's process of counting and composing numbers with locally available material: developing a new assessment tool2020

    • Author(s)
      Nakawa, N., Kusaka, S., Kosaka, M., Watanabe, K., & Baba, T.
    • Organizer
      28th Conference of the Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of a Japanese preschool mathematics guided play programme in teaching measurement2019

    • Author(s)
      Nakawa, N., Watanabe, K., & Matsuo, N.
    • Organizer
      the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] RadfordのJoint Laborの観点から見た対話記録の科学的意義ー洞察に富む授業でなければ「データ」にならないのか?2019

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴・中和渚・福田博人
    • Organizer
      全国数学教育学会第50回研究発表会
  • [Presentation] Children's process of counting and composing numbers with locally available material: developing a new assessment tool2019

    • Author(s)
      Kosaka, M., Nakawa, N., Kusaka, S., Watanabe, K., & Baba, T.
    • Organizer
      全国数学教育学会第50回研究発表会
  • [Presentation] Zambian Children's Competencies of Numbers: Analysis of the Preliminary Investigation2019

    • Author(s)
      Nakawa N., Kusaka, S., Kosaka, M., Watanabe, K., & Baba, T.
    • Organizer
      アフリカ教育学会
  • [Presentation] 研修前後の保育者の算数に関する専門的職能成長の変化2019

    • Author(s)
      中和渚・松尾七重
    • Organizer
      全国数学教育学会第50回研究発表会
  • [Book] 改訂新版 講座 算数授業の新展開1 第1学年2019

    • Author(s)
      中和渚(分担執筆) 新算数教育研究会(編者)
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      東洋館
    • ISBN
      978-4491036854
  • [Book] 算数教育の基礎がわかる本2019

    • Author(s)
      中和渚・山野ひかり(分担執筆)、佐々木隆宏・土屋修(編者)
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      学術図書
    • ISBN
      978-4780607840
  • [Book] Values and valuing in mathematics education: scanning and scoping the territory2019

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa (Chapter writing) P. Clarkson, W. T. Seah, P. JeongSuk. (Eds.)
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      Springer nature Switzerland AG
    • ISBN
      978-3-030-16891-9
  • [Remarks] Web of Nagisa Nakawa

    • URL

      https://www.nagisanakawa.com/%E7%A0%94%E7%A9%B6%E6%A5%AD%E7%B8%BE/

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi