2021 Fiscal Year Final Research Report
A longitudinal study on moral lessons involving thinking and discussing with moral dilemma
Project/Area Number |
18K13176
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Kamakura Women's University |
Principal Investigator |
Fujisawa Aya 鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授 (40633623)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 「考え,議論する」道徳授業 / 中学生 / 国際比較 / 縦断的研究 / フィンランド / 特別支援学級 / 特別支援学級 / 教材開発 |
Outline of Final Research Achievements |
I proposed a discussion on moral dilemmas as a teaching method for “thinking and deliberating” on moral education classes and conducted a longitudinal study with students. The results evinced the following points: (1) the proposal of an implementation method for “thinking and deliberating” on moral education classes, and (2) a clarification of the development from elementary to junior high school through a longitudinal study on sociality, morality, and thinking and deliberating skills.
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Free Research Field |
教育心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2018年から実施されている「考え,議論する」道徳授業を実施できるように,「考え,議論する」ことのできる教授法のひとつとして,モラルジレンマ討論を取り上げた。同時に,他国の道徳授業との比較も実施した。また,「考え,議論する」ことのできる道徳授業を受けている生徒を対象として,道徳性および考え,議論する力について縦断的研究を行った。これらにより,「考え,議論する」道徳授業を実施する際に工夫をする点,3年間にわたる生徒の発達を明らかにすることができた。これらの知見は,すでに一部は取り組まれているが,今後の教材やテキストの開発,研修や教員養成科目の改善に生かしていくことで,社会還元を目指す。
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