2022 Fiscal Year Final Research Report
Science Teachers' Views of Science Education on intercultural environment using phenomenological approach
Project/Area Number |
18K13258
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Tokyo Gakugei University (2022) Kobe University (2018-2021) |
Principal Investigator |
YOSHIDA Miku 東京学芸大学, 教育学研究科, 研究員 (40801593)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 科学教育 / 現象学 / 現象学的アプローチ / 専門的成長 / 教員 |
Outline of Final Research Achievements |
This research focused on Japanese science teachers' views of science education on intercultural environment by using phenomenological approach. The aim was to contribute to "proactive, interactive, and authentic learning" which is important for the next generation education in Japan. This should also contribute to teachers` professional development reflecting their own views with phenomenological approach. The research revealed that Japanese science teachers focused on understanding the learning concepts in comparison with Danish and South African environment. The phenomenological research approach has a unique characteristics cultivating science teachers' own views as well as their teaching approaches.
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Free Research Field |
科学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、科学教育における日本の文化的特徴として、デンマーク、南アフリカとの比較を通して、教員が「わかる・理解する」に着目している点を現象学的アプローチによって明らかにした。科学教育の文化研究において、国際的にその研究手法が多岐に渡り、また、言語の違いによる研究成果の共有や議論の難しさがあった。本研究は、学習者、教育者、研究者という異なる視座を現象学的アプローチにより検討することで、より深い考察と議論ができる可能性を示し、一定の学術的意義をもたらすことが出来たと考える。
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