2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of Service Profit Chain for improvement of well-being at long-term care feild
Project/Area Number |
18K18466
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Studies on the Super-Aging Society
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Research Institution | National Institute of Public Health |
Principal Investigator |
Moriyama Yoko 国立保健医療科学院, その他部局等, 上席主任研究官 (10642457)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大夛賀 政昭 国立保健医療科学院, その他部局等, 主任研究官 (90619115)
松繁 卓哉 国立保健医療科学院, その他部局等, 上席主任研究官 (70558460)
高橋 秀人 国立保健医療科学院, その他部局等, 統括研究官 (80261808)
田宮 菜奈子 筑波大学, 医学医療系, 教授 (20236748)
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Project Period (FY) |
2018-06-29 – 2023-03-31
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Keywords | サービス・プロフィット・チェーン / 従業員・顧客幸福感 / ポジティブ・マネジメント / 高齢者介護 / Well-being / ワーク・エンゲイジメント / 心理的安全性 / レジリエンス |
Outline of Final Research Achievements |
We attempted to construct the virtuous circle that could be applied to long-term care fields, based on the the service profit chain (SPC) proposed in business administration, with the aim of improving the well-being of both long-term care service users and care workers by enabling care workers to work lively and happily. We interviewed managers of nursing care service providers about the applicability of the SPC and the key elements necessary for those providers. We developed and implemented a training program based on positive psychology for care workers to enhance their sense of well-being and confirmed the increase in the sense of well-being of care workers after our training. We also explored the factors related to the well-being of care workers by using a mixed-method approach based on questionnaires and interviews and construct the virtuous circle that could be applied to the long-term care fields depending on the results of these surveys and analyses.
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Free Research Field |
公衆衛生学、ヘルスサービスリサーチ、医療・福祉経営
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究班で構築した介護職員研修により、ケア従事者の幸福感が高まることを示唆し、およびケア従事者の幸福感の関連要因を、アンケート調査(量的データ)とインタビュー(質的データ)による混合研究法から分析できたことから、介護現場に適用し得る好循環の一つ一つを検証できた。コロナ禍に突入したこともあり循環全体を検証するには至らなかったが、萌芽研究として、介護現場に適用し得る好循環の大枠を構築することができ、また一部を検証できたことから、ケア従事者が生き生きと幸せに働き、よりよいサービスを提供するための糸口を示唆することができた。
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