• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Curriculum Development of Climate Change Education through Collaboration between UNESCO Associated Schools and Centers of Excellence on ESD in Asia

Research Project

Project/Area Number 18K18650
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

藤井 浩樹  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (30274038)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 桑原 敏典  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (70294395)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2021-03-31
KeywordsESD / 気候変動教育 / 教育課程 / ユネスコスクール / アジア
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、東アジア諸国(中国、日本、モンゴル、韓国)と東南アジア諸国(インドネシア、ラオス、ミャンマー)のユネスコスクールとESDの拠点大学が連携し、小・中学校の気候変動教育の教育課程のモデルを開発することである。そこで岡山大学を中心に、参加国のESDの拠点大学で研究チームを組織する。研究期間内に、学校における気候変動教育の教育課程を開発し、児童生徒の気候変動に係るESDコンピテンシーの発達の経年変化を調査・分析する。そして、アジアの参加各国で採用可能で国際的に通用する気候変動教育の教育課程のモデルを提示する。
令和元年度(3年目、最終年度)は、 以下の研究を実施した。(1)前年度までに開発した小・中学校理科における気候変動教育の単元と授業について、その成果と課題を明らかにした。これに基づいて、単元と授業を改良し、参加国のユネスコスクール等の小・中学生を対象に再実践・評価した。この単元と授業は、SDG13「気候変動に具体的な対策を」の学習目標(ユネスコ、2017)を参考にして、生徒のシステム思考コンピテンシーや規範的コンピテンシーの育成に重点を置くものであった。(2)参加国での実践と評価を踏まえ、アジアの小・中学校において気候変動教育を教育課程に取り入れるための要件を最終的に明らかにした。(3)研究成果をユネスコスクール等の学校に普及させるために、ユネスコ・アジア文化センター(ACCU)と普及方策について協議を開始した。

  • Research Products

    (12 results)

All 2020 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/スラバヤ大学(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      インドネシア教育大学/スラバヤ大学
  • [Int'l Joint Research] バンクーン教員養成大学(ラオス)

    • Country Name
      LAOS
    • Counterpart Institution
      バンクーン教員養成大学
  • [Int'l Joint Research] 国立モンゴル大学/国立モンゴル教育大学(モンゴル)

    • Country Name
      MONGOLIA
    • Counterpart Institution
      国立モンゴル大学/国立モンゴル教育大学
  • [Int'l Joint Research] ザガイン教育大学(ミャンマー)

    • Country Name
      MYANMAR
    • Counterpart Institution
      ザガイン教育大学
  • [Int'l Joint Research] チョンジュ教育大学(韓国)

    • Country Name
      KOREA (REP. OF KOREA)
    • Counterpart Institution
      チョンジュ教育大学
  • [Presentation] Education for Sustainable Development Goals and Challenges of Science Education2020

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      International Conference of Mathematics and Science Education 2020, organized by Indonesia University of Education
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Toward a New Phase in Teacher Education for ESD: Curriculum Development to Foster Teachers' Sustainability Competences2020

    • Author(s)
      Shibakawa, H., & Fujii, H.
    • Organizer
      Higher Education Summit 2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGsの時代における理科教育への期待ーシンポジウムの趣旨ー2020

    • Author(s)
      藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Invited
  • [Presentation] 気候変動と気候変動教育に対する理科教員志望学生の意識-日本・インドネシア・モンゴルの比較研究-2020

    • Author(s)
      森本朱音, 藤井浩樹, Wijaya, A. F. C., Hariyono, E., Jalgalsaikhan, D., & Dembereldori, U.
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
  • [Presentation] 予測的コンピテンシーを育成する気候変動教育の授業開発-中学校第2学年「気象とその変化」の単元においてー2020

    • Author(s)
      宮井崇志、藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
  • [Book] 持続可能な開発目標のための教育-学習目標ー2020

    • Author(s)
      国連教育科学文化機関(ユネスコ)
    • Total Pages
      62
    • Publisher
      国連教育科学文化機関(ユネスコ)・岡山大学大学院教育学研究科ESD協働推進室・公益財団法人ユネスコ・アジア文化センター
    • ISBN
      978-92-3-000121-6
  • [Remarks] Teacher Education for ESD

    • URL

      http://ceteesd.ed.okayama-u.ac.jp/

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi