• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Development of Self-regulated learning model using psychological data and learning behaviors

Research Project

Project/Area Number 18K18657
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (10466831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (00433706)
江木 啓訓  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (30422504)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2021-03-31
Keywords自己調整学習 / ラーニングアナリティクス / 座席位置
Outline of Annual Research Achievements

2020年度については、新型コロナウィルス感染症拡大のため、対面授業ができず、物理的空間における座席情報を収集できなかったため、2019年度に収集したデータについて、詳細な分析を行った。具体的には2019年度に行った授業における学習活動データ、自己調整学習意識、成績と座席位置、座席移動頻度との関係性について分析を行った。その結果、座席位置、その移動頻度と自己調整学習意識全体との間には統計的有意な関係性は見られなかったが、自己調整学習意識の中でも自己効力感については座席前方に座る傾向が高い学生の方が統計的有意に高くなることが示された。成績については、総合得点においては座席位置、頻度との統計的有意な関係性は見られなかったが、毎回行われる課題の点数については座席位置前方の学生の方が成績が統計的有意に高いことが示された。
また、他の学習活動については、eBook viewer "BookRoll"における教材における学習行動のデータを利用し、座席位置、座席移動頻度によって差があるか検討を行った。その結果、授業外の学習活動において、座席位置前方の学生については、後方の学生と比較し、次・前ページめくり、マーカー、メモ数など統計的有意に多いことが示された。座席の移動頻度については、授業外において、次・前ページめくり、マーカーなど座席移動頻度が低い学生の方が高いことが示された。

  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] An Analytical Approach for Detecting and Explaining the Learning Path Patterns of an Informal Learning Game2021

    • Author(s)
      Xuanqi Feng1 and Masanori Yamada
    • Journal Title

      Journal of Educational Technology and Society

      Volume: 24(1) Pages: 176-190

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING BEHAVIORS AND SOCIAL PRESENCE IN ONLINE COLLABORATIVE LEARNING2020

    • Author(s)
      Yufan Xu, Yuta Taniguchi, Yoshiko Goda, Atsushi Shimada and Masanori Yamada
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2020

      Volume: na Pages: 83-90

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Augmented Reality on Learning Performance and Cognitive Load Using the Spatial Continuity Principle2020

    • Author(s)
      Xuewang Geng and Masanori Yamada
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2020

      Volume: na Pages: 235-242

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The development and evaluation of an augmented reality learning system for Japanese compound verbs using learning analytics2020

    • Author(s)
      Xuewang Geng, Masanori Yamada
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2020

      Volume: na Pages: 172-177

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluation of the Learning Support Strategies for Teaching Assistants2020

    • Author(s)
      Ryuichiro Imamura, Yuuki Terui, Yuuki Yokoyama, Hironori Egi
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2020

      Volume: na Pages: 256-262

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Teaching Assistant Reflection System to Improve Self-Efficacy2020

    • Author(s)
      Yuuki Terui, Ryuichiro Imamura, Hironori Egi
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2020

      Volume: na Pages: 294-299

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Design of a Self-Development Support System for Workplace Learning2020

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, Kentaro Sudo, Sachiyo Hommyo
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2020

      Volume: na Pages: 919-922

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語複合動詞支援システムにおける学習シーケンス分析2021

    • Author(s)
      耿 学旺, 山田 政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
  • [Presentation] 情報基礎教育における着席位置の孤立度に基づく成績推定2021

    • Author(s)
      照井 佑季,山田 政寛,合田 美子,江木 啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
  • [Presentation] ゲーム型学習環境における学習支援機能の効果検証2021

    • Author(s)
      馮 宣淇,山田 政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
  • [Presentation] 授業における受講者の座席位置は学習成果や意識に影響するか?-自己調整学習からのアプローチ-2020

    • Author(s)
      山田 政寛, 合田 美子, 江木 啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi