• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

The association of childhood fitness to implicit memory

Research Project

Project/Area Number 18K18702
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

紙上 敬太  中京大学, 教養教育研究院, 准教授 (20508254)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 憲輝  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (10382540)
高井 洋平  鹿屋体育大学, スポーツ生命科学系, 准教授 (20574205)
Project Period (FY) 2018-06-29 – 2023-03-31
Keywords体力 / 記憶 / 子供
Outline of Annual Research Achievements

近年の研究では、体力が高い子供ほど記憶機能が優れていることが示されている。これらの知見を再現・発展させるため、研究代表者は先行研究とは異なる記憶課題を用い、子供の体力と記憶機能の関係を検討した。ところが、体力が低い子供の方が記憶課題の正答率が高いという、先行研究に反する予想外の結果が得られた。これまでの研究では明らかにされていない、体力が低い子供の方が優れている脳機能があるのだろうか?
記憶課題の再認テストでの反応は、確信度により「はっきりと覚えている」(Remember)、「何となく覚えている」(Know)、「全く覚えていない」(Guess)の3つに分けることができる。先行研究(Voss et al., 2009, Nat Neurosci)に従えば、潜在記憶によるGuess反応が記憶パフォーマンスを向上させることがあると示唆される。また、これまでの多くの研究によって、体力の低い子供は注意機能が劣っていることが示されている。よって、上述の研究代表者の研究では、体力の低い子供の方が注意機能が低いため、潜在記憶に依存したGuess反応が多くなり、正答率が高くなったのではないかと推論した。そこで、本研究では潜在記憶に注目し、子供の体力と記憶機能の関係を明らかにすることを目的とした。
小学3年生と5年生を対象に記憶課題を実施した結果、確信度にかかわらず体力と記憶パフォーマンスの間に関係が認められなかった。つまり、我々の仮説が棄却されたのみではなく、先行研究と同じ記憶課題を用いているにもかかわらず、先行研究の知見を再現できなかった。研究参加者の特性(本研究の参加者の記憶機能が高すぎたこと)が、先行研究を再現できなかった要因であろうと考えている。今後は、参加者の特性を考慮した研究が求められる。

  • Research Products

    (4 results)

All 2022 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Basel(スイス)

    • Country Name
      SWITZERLAND
    • Counterpart Institution
      University of Basel
  • [Journal Article] The nervous system as a pathway for exercise to improve social cognition2022

    • Author(s)
      Ludyga S, Ishihara T, Kamijo K
    • Journal Title

      Exercise and Sport Sciences Reviews

      Volume: 50 Pages: 203-212

    • DOI

      10.1249/JES.0000000000000300

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Childhood fitness and cognition: The moderating roles of intra- and inter-individual differences in cognitive and academic performance2022

    • Author(s)
      Kamijo K
    • Organizer
      European College of Sport Science
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Exercise and cognition: The moderating roles of intra- and inter-individual differences in cognitive performance2022

    • Author(s)
      Kamijo K
    • Organizer
      International Congress of Sport Science & Technology
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi