• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

Political education for living with the other: A Japanese initiative in international dialogue on American practical philosophy

Research Project

Project/Area Number 18KK0064
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

齋藤 直子  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20334253)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Rappleye Jeremy  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (00742321)
荒井 祐介  日本大学, 法学部, 准教授 (30422562)
瀬平劉 アントン  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (50754438)
秋山 知宏  東京都市大学, 付置研究所, 准教授 (90452523)
Project Period (FY) 2018-10-09 – 2023-03-31
Keywords他なるものとの共存 / 人間変容の政治教育 / アメリカ実践哲学 / 哲学と教育の学際対話 / 欧州三国との国際連携
Outline of Annual Research Achievements

政治的なエモーショナリズムの台頭の中で今日、人々が批判的に思考し有意味な政治的自己表明をなすことが困難になっている。他方、移民や宗教対立をめぐる排斥的な態度が支配する中、境界で生きる人々や流動的なアイデンティティをもつ人々の声は抑圧される。これは安定を脅かす不均衡への心理的恐れや、包摂への実存的不安に由来する政治的危機であり、思考と判断の枯渇状態、声の喪失、他者への想像力の貧困状態をもたらす教育の危機である。不均衡をもたらす他なるものとの共存を可能にする公正なスペースの創造は民主主義と教育にとって喫緊の課題である。本研究プロジェクトは、日本が先導し欧州三国をつなぐ国際連携を通じ、アメリカ実践哲学のグローバルな意義を解明する。教育と哲学を軸にした学際対話を通じて、不均衡の視座から調和・統合に依拠した公正概念を再考し、多元的な民主主義の実現に向けた代替的な政治教育「挑戦的インクルージョン」の実践的意義を提示する。
今年度は、ヘルシンキ大学、UCL教育研究所、パリ第一大学との国際交流事業として、オンラインでの国際会議を開催した。またアメリカ哲学促進学会の年次大会において、投稿論文が審査受理されたが、COVID-19感染のためアメリカ渡航ができなかったため、代理発表をしてもらった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

COVID-19の感染状況により海外渡航は実現できなかったが、国内研究分担者と国際共同研究者を巻き込む国際会議で発表を行い、また国際共著を出版した。

Strategy for Future Research Activity

コロナウィルス感染状況の拡大に伴い、海外渡航を見合わせる必要があるが、オンラインの国際会議を引き続き開催し、また2022年8月にはイギリスで開催されるヨーロッパプラグマティズム会議で、フィンランドの国際共同研究者と共にパネル発表を行い、その成果を本研究プロジェクトの成果の一部として国際共著として出版予定である。

Causes of Carryover

コロナウィルス感染症拡大により予定していた国際会議や学会発表のための海外渡航が中止となったため。次年度に海外渡航が可能になった場合はそれに使用する。

  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Paris !st University, Sorbonne(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      Paris !st University, Sorbonne
  • [Int'l Joint Research] University of Helsinki(フィンランド)

    • Country Name
      FINLAND
    • Counterpart Institution
      University of Helsinki
  • [Int'l Joint Research] UCL Institute of Education(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      UCL Institute of Education
  • [Journal Article] Cultivating the Sapientist: Democracy, Education and the Possibilites of Pragmatism2022

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Journal Title

      Dewey Studies

      Volume: N/A Pages: N/A

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Reply to Critics (book Symposium, American Philosophy in Translation by Naoko Saito)2022

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Journal Title

      The Pluralist

      Volume: 17.1 Pages: N/A

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Philosophical Reflections on Modern Education in Japan: Strategies and Prspects2021

    • Author(s)
      Naoko Saito, Tomohiro Akiyama, et. al.
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: online Pages: N/A

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.2017884

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Unlearning as (Japanese) Learning2021

    • Author(s)
      Tadashi Nishihira and Jeremy Rappleye
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: online Pages: N/A

    • DOI

      10.1080/ 00131857.2021.1906644

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Global Citizens, Cosmopolitianism, and Radical Relationality: TowardsDialogue with the Kyoto School?2021

    • Author(s)
      Satoji Yano and Jeremy Rappleye
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: online Pages: N/A

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.1897570

    • Open Access
  • [Journal Article] Student-Centered Learning and Sustainability: Solution or Problem?2021

    • Author(s)
      Hikaru Komatsu, Jeremy Rappleye, and Iveta Silova
    • Journal Title

      Comparative Education Review

      Volume: 65.1 Pages: 6-33

    • DOI

      10.1086/711829

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultivating the Sapientist: Democarcy, Eduation and the Possibilities of Pragmatism2021

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Organizer
      Online seminar, "Political Education and the New Ordinary"
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ACT and the Kyoto School of Philosophy: Mori Akira and the Four Layers of Personality2021

    • Author(s)
      Anton Sevilla-Liu
    • Organizer
      Association of Contextual Behavioral Science World Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Future Directions for Japanese Education: Globalization, International Comparison, And Self-Image in Education2021

    • Author(s)
      Jeremy Rappleye
    • Organizer
      中央教育審議会 会合
  • [Presentation] Japanese Education 2030: Beyond ‘Catch-Up’2021

    • Author(s)
      Jeremy Rappleye
    • Organizer
      文部科学省 研究会
  • [Book] Learning and Human Development,” in Educational Foundations, Vol. 1. Philosophical Foundations of Education, Winston C. Thompson (Ed.)2022

    • Author(s)
      Paul Standish and Naoko Saito
    • Total Pages
      N/A
    • Publisher
      Bloomsbury
  • [Book] 日本の教育はダメじゃないー国際比較データで問いなおす2021

    • Author(s)
      小松 光, ジェルミー・ラプリー
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      9784480073716
  • [Remarks] Naoko Saito's Website

    • URL

      https://nsaito.educ.kyoto-u.ac.jp/

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi