• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

Political education for living with the other: A Japanese initiative in international dialogue on American practical philosophy

Research Project

Project/Area Number 18KK0064
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

齋藤 直子  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20334253)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Rappleye Jeremy  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (00742321)
荒井 祐介  日本大学, 法学部, 准教授 (30422562)
瀬平劉 アントン  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (50754438)
秋山 知宏  東京都市大学, 付置研究所, 准教授 (90452523)
Project Period (FY) 2018-10-09 – 2024-03-31
Keywords他なるものとの共存 / 人間変容の政治教育 / アメリカ実践哲学 / 哲学と教育の学際対話 / 欧州三国との国際連携
Outline of Annual Research Achievements

政治的なエモーショナリズムの台頭の中で今日、人々が批判的に思考し有意味な政治的自己表明をなすことが困難になっている。他方、移民や宗教対立をめぐる排斥的な態度が支配する中、境界で生きる人々や流動的なアイデンティティをもつ人々の声は抑圧される。これは安定を脅かす不均衡への心理的恐れや、包摂への実存的不安に由来する政治的危機であり、思考と判断の枯渇状態、声の喪失、他者への想像力の貧困状態をもたらす教育の危機である。不均衡をもたらす他なるものとの共存を可能にする公正なスペースの創造は民主主義と教育にとって喫緊の課題である。本研究プロジェクトは、日本が先導し欧州三国をつなぐ国際連携を通じ、アメリカ実践哲学のグローバルな意義を解明する。教育と哲学を軸にした学際対話を通じて、不均衡の視座から調和・統合に依拠した公正概念を再考し、多元的な民主主義の実現に向けた代替的な政治教育「挑戦的インクルージョン」の実践的意義を提示する。
今年度は、ヘルシンキ大学、UCL教育研究所、パリ第一大学との国際交流事業として、オンラインでの国際会議を開催した。また、ミラノ大学やスイス工科大学に招聘され、アメリカ哲学に関わる講演を対面で行った。ロンドンで開催されたヨーロッパプラグマティズム学会の大会で、フィンランド、スウェーデン、アメリカの研究者とのパネル発表を行った。さらにパリ第一大学における国際会議においても発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

年度の前半はコロナ禍で海外渡航が叶わなかったが、年度の中盤から後半にかけて、スイス、イタリア、フランス、イギリスで国際学会発表や招聘講演を行い、本研究が目指すところの国際ネットワークの拡充に貢献することができた。 また、プロジェクトの日本側メンバーとともに、オンラインで、フィンランド、イギリスの研究者を交えて、国際会議を開催した。さらに、アメリカ哲学フォーラムの年次大会にて本プロジェクトとの共催という形で、フィンランドとイギリスの共同研究者の基調講演を行った。この会議の成果を、イギリス教育哲学会の国際ジャーナルJournal of Philosophy of Educaitonに出版する計画が進められている。海外共同研究者らと共に、国際共著を英語で出版した。イギリスで開催されたフィンランドの共同研究者との共同パネルは、アメリカのウィリアムジェイムズ協会の学術誌に特集として掲載されることが決まった。
以上のように、当初の計画以上に様々な成果が上げられている。

Strategy for Future Research Activity

(1)2023年8月に、イギリスおよびフィンランドの共同研究者と、成果発表に関わる打ち合わせを行う。
(2)2023年12月に、フランスの共同研究者と国際会議をパリ第一大学にて開催予定。
(3)アメリカ哲学促進学会、アメリカ教育哲学会、イギリス教育哲学会、教育哲学者国際ネットワークの年次大会に研究総括にあたる論文を投稿する。審査受理された場合は、2023年3月を中心に、アメリカ、イギリスにおいて発表する。

Causes of Carryover

コロナウィルス感染症拡大により、年度の前半に予定していた国際会議や学会発表のための海外渡航が中止となったため。次年度には、研究総括および著作出版準備のためのフィンランド、イギリスでの打ち合わせ(2023年8月)、オンラインによる国際会議(2023年11月)、アメリカ哲学促進学会による総括発表(審査受理された場合、2024年3月)を予定している。

  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (5 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] UCL Institute of Education/Warwick Unviersity(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      UCL Institute of Education/Warwick Unviersity
  • [Int'l Joint Research] Boston University/New York University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Boston University/New York University
  • [Int'l Joint Research] Universita deli Studi di Milano(イタリア)

    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      Universita deli Studi di Milano
  • [Int'l Joint Research] Paris First University(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      Paris First University
  • [Int'l Joint Research] University of Helsinki(フィンランド)

    • Country Name
      FINLAND
    • Counterpart Institution
      University of Helsinki
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      1
  • [Journal Article] 日本の大学におけるスキーマ教授学の可能性2023

    • Author(s)
      瀬平劉, アントン
    • Journal Title

      基幹教育紀要

      Volume: 9 Pages: 33-52

    • DOI

      10.15017/6769087

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Introduction to the Suite: Political Education and Human Transformation2022

    • Author(s)
      Naoko Saito and Sandra Laugier
    • Journal Title

      Journal of Philosophy of Educaiton

      Volume: 56.6 Pages: 863-865

    • DOI

      10.1111/1467-9752.12715

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] On the Education of the Whole Person: Cross-Cultural Dialogue2022

    • Author(s)
      Naoko Saito and Tomohiro Akiyama
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: N/A Pages: N/A

    • DOI

      10.1080/00131857.2022.2098715

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デューイの科学観に基づく大学教育への提言2022

    • Author(s)
      齋藤直子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 31 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ACT and the Kyoto School of Philosophy:Interdisciplinary dialogues on personhood, ethics, and becoming2022

    • Author(s)
      Anton Sevilla-Liu
    • Journal Title

      Journal of Contextual Behavioral Science

      Volume: 26 Pages: 173-180

    • DOI

      10.1016/j.jcbs.2022.09.008

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Acceptance and Commitment Therapy and Narrative Practice: A Practically Grounded Examination of Theories and Worldviews2022

    • Author(s)
      Anton Sevilla-Liu
    • Journal Title

      Journal of Systemic Therapies

      Volume: 41.2 Pages: 17-39

    • DOI

      10.1521/jsyt.2022.41.2.17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Integral Studies and Integral Practices for Humanity and Nature2022

    • Author(s)
      Tomohiro Akiyama
    • Journal Title

      Philosophies

      Volume: 7.4 Pages: 82

    • DOI

      10.3390/philosophies7040082

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Dewey’s Views on Science and the Possibilities of Liberal Arts Education2022

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Organizer
      International Conference, “Pragmatism and Scientific Practice: Historical and Applied Perspectives,” August 11, 2022 [ETH, Zurich])
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] William James, education of grownups and the future of humanities2022

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Organizer
      European Pragmatist Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Contextual Whole: James, Wittgenstein and Cavell2022

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Organizer
      “Pragmatism and the Philosophy of Practices: Continental Interactions with Genealogy, Hermeneutics, Phenomenology, Post-structuralism.” (Universita deli Studi di Milano)
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Cavell, Sandel, and the Idea of Merit2022

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Organizer
      International Workshop, “Democracy to Education,” Paris 1st University
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CBS, Values, and the I-Thou Relation2022

    • Author(s)
      Anton Sevilla-Liu
    • Organizer
      "Political Education and the Future of Humanities"(国際共同研究強化B 国際会議[オンライン])
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CBS、ナラティヴ研究、機能的-記述的文脈主義2022

    • Author(s)
      瀬平劉, アントン
    • Organizer
      ACT Japan 年次大会(早稲田大学、東京)
  • [Book] Learning and Human Development,” in Educational Foundations, Vol. 1. Philosophical Foundations of Education, Winston C. Thompson (Ed.)2023

    • Author(s)
      Paul Standish and Naoko Saito
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      Bloomsbury Academic Press
    • ISBN
      9781350170889
  • [Book] “Cultivating the Sapientist: Democracy, citizenship and the possibilities of pragmatism,” The Bloomsbury Companion to Pragmatism, ed. Sami Pihlstrom2023

    • Author(s)
      Naoko Saito and Tomohiro Akiyama
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Bloomsbury
  • [Book] 「多文化主義とコスモポリタニズム」『教育哲学事典』2023

    • Author(s)
      齋藤直子
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      丸善出版
  • [Book] 「エマーソン」『教育哲学事典』2022

    • Author(s)
      齋藤直子
    • Total Pages
      44
    • Publisher
      丸善出版
  • [Book] "Non-Theistic Ethics." In Encyclopedia of Religious Ethics, ed. William Schweiker.2022

    • Author(s)
      Sevilla-Liu, Anton
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      John Wiley & Sons Ltd.
    • ISBN
      9781118471982
  • [Remarks] Naoko Saito's Website

    • URL

      https://nsaito.educ.kyoto-u.ac.jp/

  • [Funded Workshop] Good and Evil: Political Education and the Future of Humanities (International Conference, February 17-18, 2022,Online)2022

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi