2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of Inclusive Education in the UK: Movements and School Development
Project/Area Number |
18KK0345
|
Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (A))
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Nayoro City University |
Principal Investigator |
Hori Tomohisa 名寄市立大学, 保健福祉学部, 准教授 (70608710)
|
Project Period (FY) |
2019 – 2023
|
Keywords | インクルーシブ教育 / 英国 / 障害者運動 / 障害学 / 障害の社会モデル / ニューハム / 人権 |
Outline of Final Research Achievements |
The study has two main themes. One is the study of the inclusive education movement in the UK. Specifically, this study examined the history and current state of the inclusive education movement by parents and disabled people. Another is to study the state of practice of inclusive schools in the UK. In this study, field research in schools in Newham was conducted, and it examined how inclusive education is practiced there.
|
Free Research Field |
障害学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
上記の「研究成果の概要」との関連において、本研究課題は、英国におけるインクルーシブ教育をめぐる政策や法制度というよりは、既存の教育に対して批判的な運動のレベルに目を向ける研究であり、これまで自明とされてきた教育の目的や学校のあり方への再考を迫る視点を含んでいる。また、本研究課題は、貧困家庭や人種的・民族的な多様性に富んだ学校を取り上げることで、英国におけるインクルーシブ教育が、障害のある子どもの教育的ニーズへの対応というよりは、学校全体での体系だった教育改革であることを示す点で特色のある研究となっている。
|