• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Development of International Accounting Education for Global Accounting Profession: An International Comparative Approach

Research Project

Project/Area Number 18KK0372
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

菅原 智  関西学院大学, 商学部, 教授 (40331839)

Project Period (FY) 2019 – 2023
Keywords会計教育 / 経験学習 / アクティブ・ラーニング / デザイン思考 / 効果測定 / LEGO / 双方向オンライン学習
Outline of Annual Research Achievements

最終年度には4ー9月までPolitecnico di Milanoと University of Parmaにおいて、客員教授としての在外研究を実施してきた。Politecnico di Milanoでは、Prof. Dell’Eraのもとでデザイン思考の研究を進めてきた。デザイン思考を活用したビジネス教育について、授業に参加し、その分野の理論のみならず、実践的なテクニックやスキルについて学んだ。
またUniversity of Parmaでは、これまで実施してきたLEGOを活用した会計の授業の中で、アクティブ・ラーニングの実践と効果測定の研究を継続してきた。この分野における研究実績は、当初は数年早く在外研究を実施予定であったがコロナウィルス・パンデミックの時に、ほぼ多くの研究成果を成しとげ、海外ジャーナルに掲載したり、書籍を出版することができた。そこで、University of Parmaでは既存の研究テーマをベースに発展的なプロジェクト・ベースト・ラーニング(PBL)を活用するビジネス・会計教育の教材開発の研究を行なった。
研究期間全体に関する研究の成果としては、当初から計画していた、アクティブ・ラーニングによる会計教育の効果を、海外大学で測定し評価することができた。しかし、研究期間中にコロナウィルス・パンデミックが発生し、それにより新たなオンライン環境を使ったアクティブ・ラーニングや経験学習の会計教育の手法が出現し、その効果測定などを含めた研究内容へと軌道修正して、最終的な研究成果にも盛り込んだ。
2023年度に実施した在外研究中の研究活動の成果は、現在もPBLを使った新しいビジネス・会計教育の教材として開発し、それを使った教育効果の測定などを行っている。実際にデータを収集・分析し、論文としてまとめ、海外ジャーナルに投稿することを予定している。

  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2022

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Verona(イタリア)2022

    • Year and Date
      2022-12-01 – 2022-12-31
    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      University of Verona
    • Co-investigator Overseas
      Alessandro Lai
    • Job Title
      Professor
    • Change Date
      2022年8月23日
  • [Int'l Joint Research] University of Bologna(イタリア)2022

    • Year and Date
      2022-11-01 – 2022-11-30
    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      University of Bologna
    • Co-investigator Overseas
      Emanuele Padovani
    • Job Title
      Associate Professor
    • Change Date
      2022年8月23日
  • [Int'l Joint Research] Politecnico di Milano(イタリア)2022

    • Year and Date
      2022-09-01 – 2022-10-31 | 2023-02-022023-04-30 | 2023-05-152023-07-31
    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      Politecnico di Milano
    • Co-investigator Overseas
      Claudio Dell'Era
    • Job Title
      Professor
    • Change Date
      2022年8月23日
  • [Int'l Joint Research] University of Parma(イタリア)2022

    • Year and Date
      2022-08-04 – 2022-08-31 | 2023-01-012023-01-31 | 2023-05-012023-05-15 | 2023-08-012023-09-06
    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      University of Parma
    • Co-investigator Overseas
      Andrea Cilloni
    • Job Title
      Professor
    • Change Date
      2022年8月23日
  • [Journal Article] Effect of high school students’ perception of accounting on their acceptance of using cloud accounting2024

    • Author(s)
      Satoshi Sugahara, Keita Kano, and Sumitaka Ushio
    • Journal Title

      Accounting Education

      Volume: 33(1) Pages: 46-65

    • DOI

      10.1080/09639284.2022.2114293

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi