• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2007 Fiscal Year Annual Research Report

学習理論・標準化技術Compliant知識サーバーの構築

Research Project

Project/Area Number 19200012
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

溝口 理一郎  Osaka University, 産業科学研究所, 教授 (20116106)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古崎 晃司  大阪大学, 産業科学研究所, 助教 (00362624)
林 雄介  大阪大学, 産業科学研究所, 特任助教(常勤) (70362019)
笠井 俊信  岡山大学, 教育学部, 准教授 (80335570)
Keywordsオントロジー工学 / オントロジーアウェア / オーサリングツール / 学習・教授理論 / 標準化技術
Research Abstract

本研究ではオントロジー技術を用いることにより,理論と標準化技術の乖離を解消し,健全で有効なLOの蓄積,流通,知的再利用環境としての学習・教授理論と標準化技術の両方にCompliantなLO再利用オーサリング支援システムを構築することを目的としている.今年度は,研究実施計画に基づき,以下の項目について研究を進めた.
1.学習パラダイムのモデル化:学習・教授理論の組織化を阻む大きな要因は,「パラダイム」の問題である.ここでは,学習・教授理論におけるパラダイムの相違点と共通点を浮き彫りにする基盤概念の抽出とその組織化を行った.
2.知識組織化のための基盤モデルと洗練:人工物の機能構造を把握することで有効性が検証されているデバイスオントロジーを導入し,1.で見いだした基盤概念オントロジーとマッピングすることで,学習・教授理論の組織化に不可欠な基盤モデル構築を行った.具体的には,教授・学習理論が対象としている世界を,教授行為者を装置,学習者の理解状態を対象物と見なしたモデルを構築した.
3.各種理論のOperationalな解釈:2.で構築した基盤モデルに基づいて学習・教授理論の再解釈を行い,理論の学習パラダイム依存部分と独立部分との切り分けと,そのOperationalizationについて考察した.この解釈の結果を,機能を達成関係に着目して部分機能に分解する機能分解木という概念で組織化した.
4.パラダイム独立な学習者状態の整備:3.と並行して,「工学的な近似」という重要な指導原理に従って,いくつかのパラダイムに共通な状態,すべてのパラダイムに共通な状態,各理論に固有の状態などいくつかの状態に分類し,概念体系を構築した.

  • Research Products

    (16 results)

All 2007 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] オントロジーを基盤としたメタデータ記述による課題解決力育成を目的とした学習指導案検索支援2007

    • Author(s)
      笠井俊信, 山口晴久, 永野和男, 溝口理一郎
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 第31巻3号

      Pages: 337-348

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Model of Roles within an Ontology Development Tool: Hozo2007

    • Author(s)
      Mizoguchi R., Sunagawa E., Kozaki K. and Kitamura Y.
    • Journal Title

      J. of Applied Ontology Vol.2,No.2

      Pages: 159-179

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Semantic Web system for supporting teachers using ontology alignment2007

    • Author(s)
      Toshinobu Kasai, Haruhisa Yamaguchi, Kazuo Nagano and Riichiro Mizoguchi
    • Journal Title

      Int. J. Metadata, Semantics and Ontologies Vol.2,No.1

      Pages: 35-44

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的活動支援のためのオントロジー工学的アプローチ2007

    • Author(s)
      林 雄介, 溝口 理一郎
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会誌・論文誌 Vol.9,No.4

      Pages: 21-26

  • [Journal Article] The Unfolding of Learning Theories: Its Application to Effective Design of Collaborative Learning2007

    • Author(s)
      Seiji Isotani and Riichiro Mizoguchi
    • Journal Title

      Proc. of The Fifth International Workshop on Ontologies and Semantic Web for E-Learning(SWEL'07)

      Pages: 44-53

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Deployment of Ontologies for an Effective Design of Collaborative Learning Scenarios2007

    • Author(s)
      Seiji Isotani and Riichiro Mizoguchi
    • Journal Title

      Proc. of 13th International Workshop on Groupware(CRIWG2007),

      Pages: 223-238

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Theory-aware Explanation Support for Standard-compliant Scenario Building2007

    • Author(s)
      Yusuke Hayashi, Jacqueline Bourdeau and Riichiro Mizoguchi
    • Journal Title

      Proc. of the Workshop on Semantic Technology for Learning held in 15th International Conference on Computers in Education(ICCE2007)

      Pages: 104-109

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Towards a Complete Ontology-aware Authoring Tool for Collaborative Learning2007

    • Author(s)
      Seiji Isotani and Riichiro Mizoguchi
    • Journal Title

      Supplementary Proc. of 15th International Conference on Computers in Education(ICCE2007) Vol.2

      Pages: 353-356

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] When the Domain of the Ontology is Education2007

    • Author(s)
      Bourdeau, J., Mizoguchi, R., Hayashi, Y., Psyche, V., and Nkambou, R.
    • Journal Title

      Proc. of the 4th Conf. on Intelligent, Interactive Learning Objects Repository Networks(I2LOR'07)(CD-ROM)

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理論と標準化の融合を目指したオーサリングツールの構築2007

    • Author(s)
      林 雄介, Jacqueline BOURDEAU, 溝口 理一郎
    • Organizer
      教育システム情報学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2007-09-13
  • [Presentation] 学習・教授理論オントロジーの構築と利用〜Theory-awareなオーサリングツールの試作〜2007

    • Author(s)
      林 雄介, Jacqueline BOURDEAU, 溝口 理一郎
    • Organizer
      第16回セマンティックウェブとオントロジー研究会
    • Place of Presentation
      国立情報学研究所
    • Year and Date
      2007-07-23
  • [Presentation] Standard-compliant Scenario Building with Theoretical Justification in a Theory-aware Authoring Tool2007

    • Author(s)
      Yusuke Hayashi, Jacqueline Bourdeau and Riichiro Mizoguchi
    • Organizer
      The 13th International Conference on Artificial Intelligence in Education(AIED 2007)
    • Place of Presentation
      Marina del Rey, CA, USA
    • Year and Date
      2007-07-12
  • [Presentation] Using Ontologies for an Effective Design of Collaborative Learning Activities2007

    • Author(s)
      Seiji Isotani and Riichiro Mizoguchi
    • Organizer
      The 13th International Conference on Artificial Intelligence in Education(AIED 2007)
    • Place of Presentation
      Marina del Rey, CA, USA
    • Year and Date
      2007-07-12
  • [Presentation] Inside Theory-Aware and Standards-Compliant Authoring System(Invited talk)2007

    • Author(s)
      Riichiro Mizoguchi, Yusuke Hayashi and Jacqueline Bourdeau
    • Organizer
      The Fifth International Workshop on Ontologies and Semantic Web for E-Learning(SWEL'07)
    • Place of Presentation
      Marina del Rey, CA, USA
    • Year and Date
      2007-07-09
  • [Presentation] 学習・教授シナリオ設計支援システムの構築 理論と標準化の融合を目指して2007

    • Author(s)
      林 雄介, Jacqueline BOURDEAU, 溝口 理一郎
    • Organizer
      人工知能学会第21回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎 ワールドコンベンションセンターサミット
    • Year and Date
      2007-06-21
  • [Remarks] オントロジーとオーサリングツールを公開

    • URL

      http://edont.qee.jp/omnibus/

URL: 

Published: 2010-02-04   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi