• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

A study to develop the program for the environmental learning to foster scientific expression of children. -Through understanding patterns in natural things and phenomena-

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19300266
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionSeisa University

Principal Investigator

SHIMONO HIROSHI  Seisa University, 共生科学部, 教授 (30142631)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) 遠藤 忠  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10104118)
大塚 豊  広島大学, 大学院・教育学, 教授 (00116550)
岡本 弥彦  麻布大学, 環境科学部, 教授 (10367245)
川野辺 敏  星磋大学, 共生科学部, 教授 (60382553)
金 泰勲  星槎大学, 共生科学部, 准教授 (20382559)
五島 政一  国立教育政策研究所, 基礎研究部, 総括研究官 (40311138)
坂上 寛一  星援大学, 共生科学部, 教授 (10014961)
関 啓子  一橋大学, 大学院・社会学, 教授 (20107155)
田口 公則  生命の星・地球博物館, 学芸員 (70300960)
高橋 修  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (20242232)
坪内 俊憲  星槎大学, 共生科学部, 准教授 (50382560)
鳩貝 太郎  国立教育政策研究所, 基礎研究部, 総括研究官 (10280512)
森川 和子  星槎大学, 共生科学部, 教授 (50015046)
谷田部 玲生  桐蔭横浜大学, スポーツ健康政策部, 教授
岡田 和徳  星槎大学, 共生科学部, 生涯学習担当課長 (00382565)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords学校教育 / 科学的表現 / パターン認識 / 環境学習 / 博物館
Research Abstract

The results of study are follows;
(1) It was discussed the definition of grasp on pattern in natural phenomena.
(1) The phenomena to be able the observation on correlation.
(2) The phenomena to be able the observation on connection.
(3) The phenomena to be able the observation on change.
(2) It was studied the investigation for environment education on Russia (Khabarovsk) and China (Peking, Shanghai)
(3) It was tried the experimental instruction for environment education to use grasp on pattern in elementary and junior high school.
(4) It was developed 67program for environment learning based on the experimental instruction.
(5) It was published 2report on this study.

  • Research Products

    (8 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 環境学習研究グループ:「「環境学習」のあり方を考える実践研究」2010

    • Author(s)
      下野洋、小井戸由光、坂上寛一、武藤正典、下通浩子、舩戸智、千藤克彦
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部教師教育研究 第6号

  • [Journal Article] 初等・中等教育における自然学習・環境学習の必要性-パターン把握による科学的自然理解と科学的表現力の向上-2009

    • Author(s)
      坂上寛一、下野洋
    • Journal Title

      星槎大学紀要(共生科学研究) No。4

      Pages: 38-53

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「理科教育における「地球」とは?」『地球環境の科学的理解を促すために』2008

    • Author(s)
      下野洋
    • Journal Title

      理科の教育 57(12)

      Pages: 11-14

  • [Journal Article] 環境学習の教材開発の視点

    • Author(s)
      下野洋、小井土由光
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告

  • [Presentation] 「自然のパターン」の把握を取り入れた環境学習の工夫2010

    • Author(s)
      岡本弥彦、下野洋、坂上寛一、小椋郁夫
    • Organizer
      平成21年度日本科学教育学会南関東支部大会
    • Place of Presentation
      麻布大学
    • Year and Date
      2010-02-20
  • [Presentation] 環境学習研究会:「大学と地域社会の連携芦別市の環境学習を例として」2009

    • Author(s)
      下野洋、山田茂樹、坂上寛一
    • Organizer
      平成21年日本学習社会学会第6回大会
    • Place of Presentation
      龍谷大学
    • Year and Date
      2009-09-05
  • [Presentation] 大学・教委・学校間連携に基づく学習活動のあり方その1環境学習プログラム作成プロジェクトの研究2008

    • Author(s)
      下野洋、坂上寛一、小椋郁夫、堀部昇、寺倉邦明、森崇、宇野学
    • Organizer
      日本学習社会学会第5回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2008-09-06
  • [Presentation] 自然のパターン把握に基づく環境学習2008

    • Author(s)
      下野洋
    • Organizer
      日本地学教育学会全国大会、東京大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学教育学部
    • Year and Date
      2008-08-18

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2014-02-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi