2010 Fiscal Year Final Research Report
A study of communication management system for international cultural inquiry-based learning.
Project/Area Number |
19300286
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
SAKAMOTO Jun 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (60287836)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
YAMADA Izumi 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (30210438)
MURAKAMI Kyoko 法政大学, キャリアデザイン学部, 兼任講師 (80383131)
|
Research Collaborator |
新井 紀子 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 教授
菅原 真悟 国立総合研究大学院大学, 博士
御園 生純 法政大学, キャリアデザイン学部, 兼任講師
シヤピロウ ノーマン・P ニューローク市立大学, 学校開発センター長
シエラ オフマン・ガーシュ ニューローク市立大学, 学校開発センター
樋口 浩明 カンボジアメコン大学, 講師
TEP Vuthy Vocational and Developmental Training Organization, 校長
高木 勝正 墨田区立押上小学校, 教諭
重松 栄子 江戸川区立鹿骨東小学校, 教諭
中村 優太 江戸川区立鹿骨東小学校, 教諭
佐々木 順子 江戸川区立鹿骨東小学校, 教諭
|
Project Period (FY) |
2007 – 2010
|
Keywords | 協働学習 / 国際交流 / 国際理解教育 / ICT教育 / 文化探究学習 / 異文化理解 / メディア・リテラシー / 情報リテラシー |
Research Abstract |
The results of this study are :(1) to have determined the effectiveness of international cultural inquiry-based learning by using the "NetCommons";(2) to have created teaching material that united "intercultural understanding," applying the theory of international cultural inquiry-based learning with the latest theory of "media information literacy education" developed and used by UN and UNESCO ; and(3) to have proven the effectiveness of ICT supported collaborative inter-cultural exchange program in Japan, the United States, Cambodia and China's primary and middle schools, and universities. International symposium "Media Literacy Education in Cultural Conflict Age-Practice and Challenges of the United Nations 'Alliance of the Civilization' and Japan" was held in the final fiscal year.
|
Research Products
(28 results)