• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Development of assessment tests and instructional methods based on mathematical components.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19330146
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

ICHIKAWA Shin'ichi  The University of Tokyo, 大学院・教育学研究科, 教授 (70134335)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HAEBARA Tomokazu  東京大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (50156246)
SUGISAWA Taketoshi  新潟大学, 人文学部, 准教授 (30361603)
SEO Mikiko  相模女子大学, 文芸学部, 専任講師 (90431775)
KIYOKAWA Sachiko  中部大学, 文学部, 助教 (00422387)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords数学教育 / 数学的問題解決 / 学力診断テスト / 認知モデル
Research Abstract

COMPASS is an assessment test based on the cognitive model of mathematical problem solving. This test diagnoses components of mathematical ability which are required in the process of understanding and solving mathematical problems. In general, Japanese students are good at the fundamental knowledge and skills in mathematics. However, the results of COMPASS showed that many students had serious difficualties in understanding fundamental concepts, utilizing figures and tables, solving basic text problems, and finding efficient ways in calculation. We have developed classes for improving learning methods based on components.

  • Research Products

    (8 results)

All 2010 2009 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 工夫速算問題の分類と抽象的方略を用いた教授の効果2010

    • Author(s)
      鈴木雅之・田中瑛津子・村山航・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 vol.34

      Pages: 35-43

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学の学力・学習力診断テストCOMPASSの開発2009

    • Author(s)
      市川伸一・南風原朝和・杉澤武俊・瀬尾美紀子・清河幸子・犬塚美輪・村山航・小林寛子・植阪友理・篠ヶ谷圭太
    • Journal Title

      認知科学 vol,16

      Pages: 333-347

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 構成要素型テストCOMPASS で見る日本の数学的基礎学力の実態-「基礎基本は十分,活用は不十分」は本当か-2010

    • Author(s)
      植阪友理・清河幸子・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会発表論文集(pp.775)
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-20
  • [Presentation] 数学力コンポーネントを育成する学習法講座の試み-その1用語2009

    • Author(s)
      市川伸一・鈴木雅之・田中瑛津子・篠ヶ谷圭太・植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(p.655)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
  • [Presentation] 数学力コンポーネントを育成する学習法講座の試み-その2図表利用と論理判断-2009

    • Author(s)
      植阪友理・篠ヶ谷圭太・田中瑛津子・鈴木雅之・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(p.656)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
  • [Presentation] 工夫速算問題の分類と,方略指導による直接・間接効果の検討2009

    • Author(s)
      鈴木雅之・田中瑛津子・村山航・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(p.477)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
  • [Remarks] ホームページ等

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~c-kodoka/centersymp/wscompass100328.html

  • [Remarks] 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター/後援シンポジウムにおける資料の提供

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi