2009 Fiscal Year Self-evaluation Report
A Cross-Cultural Study on Mathematics Classrooms in Elementary and Junior Secondary Schools : The Learner's Perspective Study
Project/Area Number |
19330196
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
SHIMIZU Yoshinori University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (90226259)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2010
|
Keywords | 数学 / 国際比較 / 授業 / 学習者 |
Research Abstract |
本研究課題では,国外の研究者との連携の下,推進してきた研究プロジェクト・「学習者の観点からみた授業研究」(Learner's Perspective Study)において開発してきた研究方法論を用いて,「文化的営み」としての授業の本性を探り,よりよい授業に向けての改善の指針を得ようとするものである。そのために,小学校段階での算数科における一連の授業系列(例えば10単位時間以上継続して実施されている「単元」)のなかでの学習者である児童の立場からみた授業の分析を,授業データ,インタビューデータの分析を通して行うことを目的としている。
|