• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Theoretical study of integrated curricula designed to develop competency as a PISA-type achievement

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19330199
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

KOBAYASHI Tatsushi  Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授 (90244186)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISOZAKI Tetsuo  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90243534)
TANZAWA Testsuro  静岡大学, 教育学部, 教授 (60272142)
YAMAZAKI Sadato  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (40230396)
OHTANI Tadashi  茨城大学, 教育学部, 准教授 (80314615)
MORIYAMA Jun  兵庫教育大学, その他の研究科, 助教 (40303482)
KUNIMUNE Susumu  静岡大学, 教育学部, 教授 (50214979)
HINO Keiko  宇都宮大学, 教育学部, 助教 (70272143)
NINOMIYA Hiroyuki  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (40335881)
Project Period (FY) 2007 – 2009
KeywordsPISA型学力 / コンピテンシー / 科学・技術教育 / カリキュラム
Research Abstract

理科・技術・数学を統合したカリキュラムを構築する理論的枠組みを検討するとともに試案を開発し実践した。
開発したカリキュラムの一つについては、新潟県三条市立下田中学校・長沢中学校・荒沢小学校の「ものづくり学習領域」として実践を行った。
その結果、児童生徒に理科・技術・数学が相互に密接に関わっていることを理解させることができる等、PISA型学力の育成への有効性が示唆された。

  • Research Products

    (3 results)

All 2007 Other

All Journal Article (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] アメリカの数学教育における科学技術リテテシー2007

    • Author(s)
      重松敬一・二宮裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 Vol.89,No.9

      Pages: 21-30

  • [Journal Article] Toward the problem-centered classroom: Trends in mathematical problem solving in Japan2007

    • Author(s)
      Keiko Hino
    • Journal Title

      ZDM Mathematics Education 39

      Pages: 503-514

  • [Remarks]

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/scien/kobayashi_base/kobayashi.html

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2013-10-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi