2009 Fiscal Year Self-evaluation Report
Innovation of self-learning system for educational competency in medical education
Project/Area Number |
19390147
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Medical sociology
|
Research Institution | Tokyo Women's Medical University |
Principal Investigator |
YOSHIOKA Toshimasa Tokyo Women's Medical University, 医学部, 教授 (60146438)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2010
|
Keywords | マイクロティーチング / 教育能力開発 / チーム・ベースト・ラーニング / 臨床推論 / ダイダクティック / 教育能力 / ケース・スタディー法 |
Research Abstract |
本研究は医師教育として不可欠な学習者の能動学習を促進する教育能力開発のための教員教育方法を作り検証することを目的としている。研究全体の目標としてダイダクティック(伝授型)授業の中で学習者主導型教育を行う教員教育法としてマイクロティーチングシステムの開発検証そして実践法の確立、問題基盤型学習教育のための教員教育法の開発検証、そして能動学習促進教育の教員教育能力評価法の開発と有効性の検証を行う。
|
Research Products
(5 results)