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2009 Fiscal Year Final Research Report

A Study on the Production Support Information System of Commercial Film Based on Image Rhetoric

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19500100
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Media informatics/Database
Research InstitutionKinki University

Principal Investigator

KAWAMURA Yoji  Kinki University, 経営学部, 教授 (00319782)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords商学 / 美学 / コンテンツ・アーカイブ / 情報システム / 映像修辞
Research Abstract

In this research, first, the techniques and rhetoric of 280 commercial films (genre ; beer, tea, coffee, mobile phone and personal computer) are surveyed and analyzed, and the story and editing techniques are systematized. Second, the commercial film production support system (experiment system include commercial shot database) is developed based on the analysis data and commercial shots. Finally, the effects of the story and editing technical operations of commercial films are experimented with the developed experiment system.

  • Research Products

    (9 results)

All 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 広告映像の内容技法と編集技法の分析-広告映像制作支援情報システムの構築に向けて-2009

    • Author(s)
      川村洋次
    • Journal Title

      広告科学 50

      Pages: 16-32

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 広告映像の技法・修辞と効果に関する研究2007

    • Author(s)
      川村洋次
    • Journal Title

      認知科学 14(3)

      Pages: 409-423

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 記憶に残る広告クリエイティブ要因の分析-最近12年のCM好感度調査データを基に-

    • Author(s)
      川村洋次
    • Journal Title

      日経広告研究所報 245

      Pages: 28-34

  • [Presentation] 映像ショットの不連続と音響のリズム2009

    • Author(s)
      川村洋次
    • Organizer
      日本認知科学会文学と認知・コンピュータ研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスポート大阪
    • Year and Date
      2009-11-07
  • [Presentation] 広告映像制作の情報システム支援2009

    • Author(s)
      川村洋次
    • Organizer
      日本広告学会第2回クリエイティブフォーラム
    • Place of Presentation
      関西電通本社
    • Year and Date
      2009-10-03
  • [Presentation] 映像編集のシステム化2009

    • Author(s)
      川村洋次
    • Organizer
      日本認知科学会第26回大会
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      2009-09-12
  • [Presentation] 広告映像の内容技法と編集技法の分析2008

    • Author(s)
      川村洋次
    • Organizer
      日本広告学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      東京富士大学
    • Year and Date
      2008-11-12
  • [Presentation] 広告映像の内容技法のパターンの分析2008

    • Author(s)
      川村洋次
    • Organizer
      人工知能学会第29回ことば工学研究会
    • Place of Presentation
      岩手県立大学
    • Year and Date
      2008-07-12
  • [Presentation] 広告映像の販売促進的効果と感性的効果の関係2007

    • Author(s)
      川村洋次
    • Organizer
      人工知能学会第26回ことば工学研究会
    • Place of Presentation
      岩手県立大学
    • Year and Date
      2007-07-14

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

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