• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Self-evaluation Report

A comparative Study between Japan and France on the discuss of the problem concerning a decline in the achievement and a restructure in the subject about science and technology education.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19500732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

UESATO Masao  University of Yamanashi, 教育人間科学部, 教授 (80193788)

Project Period (FY) 2007 – 2010
Keywords科学技術教育史
Research Abstract

本研究は、日本の科学技術教育における低学力問題を、今日的なグローバルな学力として再構築し、そして、その学力再構築を具体的中心テーマとする教科再構築と教育課程開発を目的とする。それは、日仏比較を主とした国際比較によって、科学リテラシーの育成の限界を乗り越えるための、現代的な技術リテラシーの育成をも新たに目的に含める科学技術教育の学力像とカリキュラム像を提示するものである。この目的に関して、研究対象である諸外国は、抱える教育課題は基本的な構造と性格において日本のそれと類似した点が多く、今後の日本における科学技術教育に関する学力と教育課程の改革にとって注目される。

  • Research Products

    (2 results)

All 2009

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] フランスにおけるテクノロジー教育とキャリア教育2009

    • Author(s)
      上里正男
    • Journal Title

      技術教育研究 第68号

      Pages: 9-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L' ALPHABETISATION TECHNOLOGIQUE ET LA REFORME DE L' EDUCATION TECHNOLOGIQUE AU JAPON2009

    • Author(s)
      MASAO UESATO
    • Journal Title

      Association Europeenne pour l'Education Technologique Colloque 2009 : Professeur de technologie, specialite et formation? (CD-ROM)

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi