2008 Fiscal Year Final Research Report
The development and evaluation of an instructional method of information moral judgment by integrating "the three types of knowledge" with "informatical and systematical thinking"
Project/Area Number |
19500838
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Edogawa University (2008) Tokyo Management College (2007) |
Principal Investigator |
TAMADA Kazue Edogawa University, メディアコミュニケーション学部, 准教授 (20299902)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
松田 稔樹 東京工業大学, 大学院・社会理工学研究科, 准教授 (60173845)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 情報モラル / 情報教育 / 授業研究 / 教材開発 / e-learning |
Research Abstract |
「3種の知識による情報モラルの指導法」と,「情報的な見方・考え方」を融合して,情報技術のプラス・マイナス面やトレードオフ(複数の条件が同時にみたすことのできないような関係)を考慮しながら,情報モラルの判断力と共に情報技術の活用に対する積極的な態度を育成することができる新しい情報モラルの指導法を開発した。具体的には,3種の知識と情報的な見方・考え方の組み合せ方・提示方法,指導手順を検討し授業設計・教材開発を行った。
|
Research Products
(12 results)