• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

How the Cognitive Linguistic Perspectives might be incorporated into the Teaching of Japanese language-in search for better teaching materials-

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19520445
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

KONDOH Atsuko  The University of Tokyo, 大学院・総合文化研究科, 教授 (90205550)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IKEGAMI Toshihiko  昭和女子大学, 文学研究科, 教授 (90012327)
HIMENO Tomoko  明治大学, 国際日本学部, 教授 (00228751)
ADACHI Sayuri  白百合女子大学, 文学部, 教授 (32627201)
Research Collaborator WANG An  島根大学, 外国語教育センター, 講師
PENG Gunglu  北京大学, 外国語学院, 教授
SUN Dunfu  西安外国語大学, 東方語言文化学院, 教授
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords対照言語研究
Research Abstract

The purpose of the project was to identify the construal type of the Chinese-native learners of Japanese language and to propose that the cognitive linguistic perspectives should be incorporated into Japanese teaching materials. The research hypothesis was that the construal type of the Chinese-native learners of Japanese would tend to be more "objective" than that of the Japanese native speakers. We conducted surveys on Japanese teaching materials published in China and also on the Japanese language produced by the Chinese-native learners of Japanese and by the Japanese native speakers. Both the quantitative and qualitative analyses of the results showed that the research hypothesis was supported, and we proposed how the Japanese teaching materials should incorporate the cognitive linguistic perspectives on differences between the two languages.

  • Research Products

    (10 results)

All 2010 2009 2008 2007

All Journal Article (4 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日本語主専攻学習者を対象とする調査の結果から-2010

    • Author(s)
      近藤安月子・池上嘉彦・姫野伴子・足立さゆり・王安
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 10巻

      Pages: 690-709

  • [Journal Article] 日本語教育における<好まれる言い回し>としての<主観的把握>2009

    • Author(s)
      池上嘉彦
    • Journal Title

      日本語言文化研究 第8巻

  • [Journal Article] 中国語母語日本語学習者の事態把握―日中対照予備調査の結果から―2009

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 第9巻

      Pages: 1-11

  • [Journal Article] 日本語教科書に見る事態把握の傾向-中国で出版された教科書を例として2008

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集8

      Pages: 296-306

  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握と『総合日語』2009

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Organizer
      国際シンポジウム「認知言語学の拓く日本語研究と日本語教育研究
    • Place of Presentation
      北京大学 (北京)
    • Year and Date
      2009-10-17
  • [Presentation] 認知言語学的展開とは何か (招待講演)2009

    • Author(s)
      池上嘉彦
    • Organizer
      国際シンポジウム「認知言語学の拓く日本語研究と日本語教育研究
    • Place of Presentation
      北京大学 (北京)
    • Year and Date
      2009-10-17
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日本語主専攻学習者を対象とする調査の結果から-2009

    • Author(s)
      近藤安月子・池上嘉彦・姫野伴子・足立さゆり・王安
    • Organizer
      日本認知言語学会第10回大会
    • Place of Presentation
      京都大学 (京都)
    • Year and Date
      2009-09-26
  • [Presentation] 中国語母語日本語学習者の事態把握-日中対照予備調査の結果から-2008

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      日本認知言語学会第9回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学 (名古屋)
    • Year and Date
      2008-09-13
  • [Presentation] 日本語教科書に見る事態把握の傾向-中国で出版された教科書を例として2007

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子
    • Organizer
      日本認知言語学会第8回大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学 (東京)
    • Year and Date
      2007-09-23
  • [Book] 自然な日本語を教えるために認知言語学をふまえて2009

    • Author(s)
      池上嘉彦, 他編(近藤安月子・姫野伴子, 他、分担執筆)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ひつじ書房

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi