2008 Fiscal Year Final Research Report
The Critical Period Hypothesis (CPH) and socio-pragmatic competence in first and second language acquisition
Project/Area Number |
19520504
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Seigakuin University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
FUKAZAWA Seiji 広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (00144791)
, 教授
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
FUKAZAWA Seiji 広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (00144791)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 第二言語習得理論 / 臨界期 / 語用論的言語能力 / 心理言語学 / 社会語用論的言語能力 / 神経言語学 / 中間言語語用論 / 社会言語学 |
Research Abstract |
第一言語や第二言語(外国語)の社会語用論的言語能力(実社会において言葉を適切に使いこなせる能力:以下語用論的能力とする)習得における年齢のもたらす影響を臨界期(努力をせずに言語習得が可能な時期)が存在するか否かに焦点をあて、間接的データにより明らかにすることを目的とした本研究では、母語においては語用論的能力習得に臨界期があるかもしれないが、中間言語においてはそうでもないかもしれないということがわかった。
|
-
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] Pragmatic competence and the critical period.2008
Author(s)
Kawate-Mierzejewska, Megumi.
Organizer
The 34^<th> Annual International JALT (Japan Association of Language Teaching) Conference and the 7^<th> joint conference of the Pan Asian Consortium as well as the 6^<th> Asian Youth Forum.
Place of Presentation
National Olympics Memorial Youth Center 東京
Year and Date
2008-11-03
-
-
-