• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Self-evaluation Report

Leadership in English Education in Asia : Development of a textbook in Asian context and teacher training

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19520534
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

WILLIAMS Gerald  Kansai University of International Studies, 教育学部・英語教育学科, 准教授 (30341035)

Project Period (FY) 2007 – 2010
Keywords英語教育 / アジア / 教員相互サポート・評価 / COLT / 教材開発
Research Abstract

(1)アジアの英語授業内活動の見直し:教育現場・目標に適した活動の作成・選択・評価能力を持つ教員の養成
日本、ベトナム、タイの教員が使用している教材および授業活動の実施状況を観察・調査する。次に、教員へのインタビューも行い、活動・教材についての意見を聞く。そこから、自国文化圏で英語を使用した場面を豊富に含み、教員にとっても使用し易く、教育目的・目標に適した活動を、選択・評価できる力を持てるよう教員を養成する。その成果は広く一般にも伝わるよう、workshop等でも活動の評価法等を公開する。
(2)教員間相互サポートネットワークの構築
学内・地域内の教員がお互いの授業を相互に観察し、評価し合う積極的なネットワークをアジア諸国において構築する。しかし、お互いを評価するには正当な根拠・基準が必要である。そこでthe Communicative Orientation Language Teaching(COLT;(Spada and Frohlich,1995))という授業観察法等を参考に授業の観察を行う。本研究独自の評価基準も作成し、教員がそれらの基準に従って自分自身や、仲間の教員の授業を観察・評価する方法を学び、日常的な自己評価の習慣や授業改善への意識向上につながることを目標としている。本研究メンバーが実際の指導力のためのワークショップをアジアの国々で行っていく。

  • Research Products

    (9 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Teacher Development in an Asian Context2009

    • Author(s)
      Hector Luk, Gerald Williams, Jonathan Aliponga, Midori Sasaki, Keiko Yoshida
    • Journal Title

      ACE 2009 Proceedings

      Pages: 1032-1038

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using the Communicative Orientation of Language Teaching Observation Scheme (COLT) for Classroom Observations2009

    • Author(s)
      Jonathan Aliponga, Gerald Williams, Midori Sasaki
    • Journal Title

      ACE 2009 Proceedings

      Pages: 510-529

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Helping teachers reflect on teaching2009

    • Author(s)
      Hector Luk, Gerald Williams, Jonathan Aliponga, Midori Sasaki, Keiko Yoshida
    • Journal Title

      JALT 2008 International Conference Proceedings E131 (119)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ベトナムにおける英語授業観察2008

    • Author(s)
      Keiko Yoshida, Gerald Williams, Jonathan Aliponga, Hector Luk
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要 第9巻

      Pages: 33-44

  • [Journal Article] Materials and teacher development in Asian context2008

    • Author(s)
      Jonathan Aliponga, Hector Luk, Gerald Williams, Keiko Yoshida
    • Journal Title

      JALT 2007 International Conference Proceedings

      Pages: 1233-1240

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Teacher Development in an Asian Context2009

    • Author(s)
      Hector Luk, Gerald Williams, Jonathan Aliponga, Midori Sasaki, Keiko Yoshida
    • Organizer
      ACE 2009
    • Place of Presentation
      大阪ラマダホテル
    • Year and Date
      2009-10-25
  • [Presentation] Using the Communicative Orientation of Language Teaching Observation Scheme (COLT) for Classroom Observations2009

    • Author(s)
      Jonathan Aliponga, Gerald Williams, Midori Sasaki
    • Organizer
      ACE 2009
    • Place of Presentation
      大阪ラマダホテル
    • Year and Date
      2009-10-24
  • [Presentation] Asian based teacher development2008

    • Author(s)
      Hector Luk, Gerald Williams,Jonathan Aliponga, Midori Sasaki, Keiko Yoshida
    • Organizer
      JALT 2008 International Conference
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2008-11-02
  • [Presentation] Materials and teacher development in Asian context2007

    • Author(s)
      Gerald Williams, Keiko Yoshida, Hector Luk, Jonathan Aliponga
    • Organizer
      JALT 2007 International Conference
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2007-11-25

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi