• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Annual Research Report

多読・多聴による自律的英語学習指導法の研究

Research Project

Project/Area Number 19520540
Research InstitutionToyota National College of Technology

Principal Investigator

吉岡 貴芳  Toyota National College of Technology, 電気・電子システム工学科, 准教授 (30270268)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西澤 一  豊田工業高等専門学校, 電気・電子システム工学科, 教授 (40249800)
長岡 美晴  豊田工業高等専門学校, 一般学科, 教授 (00207987)
Keywordsものづくり / 線形代数 / 有意味学習 / 空間図形 / ベクトル方程 / 国際研究者交流
Research Abstract

多読・多聴教材の評価および多読・多聴教材の整備
英文多読・多聴用教材および多聴授業用のポータブルCDプレイヤーを追加購入し、豊田工業高等専門学校図書館およびLL教室に配備、授業で活用した。これまでに配備した英文多読用図書のジャンルと読みやすさを分類体系化した結果を、図書「めざせ1000万語!英語多読完全ブックガイド(改訂第3版)」執筆に反映させた。
多読・多聴授業方法の研究・開発と授業内外での学生の実態調査
第1学年および第2学年の全クラスで多読・多聴授業を実践した。多読・多聴は、やさしい絵本から始めることで英語に苦手意識を持つ高専生にも有効な手法であることを確認し、また、授業時間として定期的な読書時間を複数年にわたり継続して確保することで、学生の英語運用能力を徐々に向上できることを実証できた。さらに、学生の授業内外での学習活動は、彼らの所属する専門学科教員の働きかけの影響を強く受けることが分かった。多読・多聴授業では、科目担当教員の授業法改善努力だけでなく、学生を取り巻く英語学習の雰囲気が、成果に大きな影響を持つと言える。
ITを活用した多読支援システムの開発
Webによる読書記録と推薦図書検索システムに加え、協調フィルタリングおよびユーザーの評価とレビューを用いた多読学習用図書推薦機能を開発、実装した。
これらの成果を国内外の学会等で発表し、内外の多読授業実践者、英語教員と情報交換を行った。特に、従来の教育手法では難しかった高専生の英語に対する苦手意識を克服でき、学生の英語運用能力の顕著な向上を外部試験(ACE, TOEIC)でも確認できたこと、および、高専卒業時に同年代平均を超える英語運用能力を得ることを実証した点は、高く評価された。

  • Research Products

    (12 results)

All 2010 2009 Other

All Presentation (10 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] A Japanese Style of Communicative Language Teaching Through Extensive Reading2010

    • Author(s)
      H.Nishizawa
    • Organizer
      TESOL's 44th Annual Convention and Exhibit
    • Place of Presentation
      Boston Convention Center, USA
    • Year and Date
      2010-03-25
  • [Presentation] Impact of a long-term extensive reading program for reluctant EFL learners in Japanese college of technology2010

    • Author(s)
      H.Nishizawa
    • Organizer
      Chinldren's Literature in Language Education
    • Place of Presentation
      Hildesheim University, Germany
    • Year and Date
      2010-02-21
  • [Presentation] Impact of Four-Year Long Extensive Reading Program2009

    • Author(s)
      H. Nishizawa
    • Organizer
      35th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
    • Place of Presentation
      Granship, 静岡
    • Year and Date
      2009-11-21
  • [Presentation] The Effectiveness of SSS and SSR to Motivate EFL Learners to Read Extensively2009

    • Author(s)
      A.Takase
    • Organizer
      GPフォーラム&プレフォーラムセッション
    • Place of Presentation
      県立島根大学浜田キャンパス
    • Year and Date
      2009-09-18
  • [Presentation] An Integrated ER Program for Engineering Students2009

    • Author(s)
      H.Nishizawa
    • Organizer
      GPフォーラム&プレフォーラムセッション
    • Place of Presentation
      県立島根大学浜田キャンパス
    • Year and Date
      2009-09-18
  • [Presentation] ユーザの評価としてのレビューを用いた多読学習用図書推薦システム2009

    • Author(s)
      岡本知也
    • Organizer
      H21年度電気関係学会東海支部連合大会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Year and Date
      2009-09-10
  • [Presentation] Two critical tips to motivate EFL learners to read extensively2009

    • Author(s)
      A.Takase
    • Organizer
      42^<nd> Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Newcastle University, UK
    • Year and Date
      2009-09-04
  • [Presentation] 多読を活用した高専・技科大英語教育連続化の提案2009

    • Author(s)
      西澤一
    • Organizer
      日本高専学会第15回年会・講演会
    • Place of Presentation
      豊橋技術科学大学
    • Year and Date
      2009-08-30
  • [Presentation] 豊田高専における英語多読による授業実践と英語運用能力改善の報告2009

    • Author(s)
      吉岡貴芳
    • Organizer
      国立高専機構H21年度教員教育研究集会
    • Place of Presentation
      豊田高専
    • Year and Date
      2009-08-18
  • [Presentation] 英語運用能力に与える英文読書量の影響(2)2009

    • Author(s)
      西澤一
    • Organizer
      日本工学教育協会H21年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-08-08
  • [Book] めざせ1000万語!英語多読完全ブックガイド(改訂第3版)2010

    • Author(s)
      古川昭夫
    • Total Pages
      507
    • Publisher
      コスモピア
  • [Remarks] 豊田高専ハイパーメディア研究室英文多読用図書自動推薦システム

    • URL

      http://orchard.ee.toyota-ct.ac.jp/hmlab/

URL: 

Published: 2011-06-16   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi