2008 Fiscal Year Final Research Report
An analysis of high school students' knowledge about literal expressions for demonstration of a proposition : Toward to developing the teaching material
Project/Area Number |
19530576
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
ONODERA Toshiyuki Tohoku University, 大学院・教育学研究科, 教授 (30109623)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 学習過程 |
Research Abstract |
多くの中学生や高校生が、さらには大学生でも誤ることのある、命題の証明のための文字式使用をとりあげた。一般性を欠くことなく命題を証明するための適切な文字式使用を導くための補習用教材として、事物の個数など具体的数量に言及する命題の証明課題を与えることが一定程度効果的であることを示した。また、その種の具体的数量を題材とする教材による学習の成果をより確実なものにするためには、その具体的数量問題に固有の特殊的手がかりに過度に依存しないことが重要であるとの示唆を得た。
|