2009 Fiscal Year Final Research Report
The psychological processes of understanding or acceptance of disability in parents and teachers of mild developmentally disabled people
Project/Area Number |
19530586
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
NAGAMINE Shinji Kanazawa University, 人間科学系, 准教授 (50303574)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Keywords | 軽度発達障害 / 障害理解 / 保育士 / 高校教師 / 保護者 / 葛藤 / 変容 |
Research Abstract |
軽度発達障害児・者と関わりを持つ教師・保育士・保護者が、当事者の障害特性の理解や関わり方(支援の仕方)についてどのような葛藤を抱き、それがどのように変容するのかを明らかにすることを目的に面接調査と事例検討を行った。その結果、主として、保育士と高校教師が当事者と関わり理解する過程での葛藤とその変容、および、援助チームによるコンサルテーションの中での保護者の「当事者についての捉え方」の変容について検討した。
|