• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Improvement of Classroom Instruction with Project Based Learning and Uncertainty Orientation in Higher Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530608
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKurume University

Principal Investigator

YASUNAGA Satoru  Kurume University, 文学部, 教授 (60182341)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SEKITA Kazuhiko  創価大学, 教育学部, 教授 (70247279)
KOUHARA Sadafusa  山口県立大学, 共通教育機構, 准教授 (20225387)
INOUE Hiroko  創価大学, 創価教育研究所, 講師 (60440236)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords教授法 / 構造化 / 協同学習 / プロジェクト学習 / 不確定志向性
Research Abstract

The purpose of this research was to improve classroom instruction with project learning based on cooperative learning theory, and to examine the effectiveness of it in higher education. This instruction consisted of two parts. In the first part, participants realized the necessity of cooperation in education, and learned skills necessary to perform productive group leaning. In the second part, they carried out a project in small groups. This instruction revealed the effectiveness to enhance leaning motivation and academic achievements. However, participants' uncertainty orientation did not affect the results. These findings were examined from Cooperative Learning Theory and Uncertainty Orientation Theory.

  • Research Products

    (19 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 学生の変化・成長を促す初年次教育を求めて2010

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      大学と学生 80

      Pages: 6-13

  • [Journal Article] 活動性を高める授業づくり:協同学習のすすめ2010

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      看護教育(連載) vol.51,no.4,no.5,no.6

      Pages: 498-504, 498-504, 498-504

  • [Journal Article] 大学生の協同作業に対する認識の変化2010

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟
    • Journal Title

      南山大学人間関係研究センター紀要 9

      Pages: 35-42

  • [Journal Article] 協同による大学授業の改善2009

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      教育心理学年報 48

      Pages: 163-172

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同作業認識尺度の開発.2009

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟・関田一彦・甲原定房
    • Journal Title

      教育心理学研究 57

      Pages: 24-37

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 信頼行為尺度の実証的検討:日本人学生を対象に2008

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟
    • Journal Title

      協同と教育 4

      Pages: 23-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 久留米大学における実践:導入教育を目的とした「共通演習」を通して見えてきたこと2007

    • Author(s)
      安永悟
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究 12

      Pages: 15-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生の変化・成長を意図した対話中心の授業計画と展開法:協同学習の観点から2007

    • Author(s)
      安永悟・長濱文与・永峯卓也
    • Journal Title

      看護人材教育 8・9

      Pages: 80-86

  • [Presentation] 修学システムの違いが協同作業の認識に及ぼす影響(1)2009

    • Author(s)
      長濱文与・水野・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会第5回大会
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] 看護技術教育における協同学習の効果の一考察2009

    • Author(s)
      永峯卓哉・吉田恵理子・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会第5回大会
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] 不確定志向性が協同作業の認識におよぼす影響2008

    • Author(s)
      安永悟・長濱文与
    • Organizer
      日本心理学会, 第72回大会
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 協同作業の認識が学習意欲におよぼす影響(2)2008

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 対話中心の授業が学生の態度と感情におよぼす影響:授業記録紙を手がかりに2008

    • Author(s)
      坂口嘉奈子・安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 看護技術教育における協同学習実践の試み2008

    • Author(s)
      永峯卓哉・安永悟
    • Organizer
      初年次教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 協同作業の認識が学習意欲におよぼす影響2008

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] PAC分析を用いた協同に対する認識の検討2008

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟
    • Organizer
      日本協同教育学会第4回大会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 協同作業認識尺度の開発(3)2007

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟・関田一彦・甲原定房
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      20070000
  • [Book] 協同教育の技法:大学教育の手引き2009

    • Author(s)
      安永悟
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 対話中心の授業づくり:協同学習の実践(学生主体型授業の冒険(仮))

    • Author(s)
      安永悟
    • Total Pages
      29-42
    • Publisher
      ナカニシヤ出版(印刷中)

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi