• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

A case qualitative surveillance Study about a female Teacher's life-course

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530689
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

YAMAZAKI Junji  Tokyo Gakugei University, 教員養成カリキュラム開発研究センター, 教授 (50144051)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywords女性教師 / ライフコース / 事例的研究 / 質的研究
Research Abstract

女性教師たちのライフコースから導き出されるのは、日常の教職生活に内在し、教師たちの発達を支え促していく機能(=インフォーマルな性格を持つ「発達サポート機能」)の存在の大きさである。勤務校における子どもたち(特に様々な問題を抱え個別対応が求められる子どもたち)との出会いと格闘、その経験過程で得られる先輩教師たちからの援助や助言、あるいは自らの子どもの出産・育児といった私的経験までもが、教師としての力量形成に大きな影響を与え、教師としての発達を支え促す機能を発揮しているのである。

  • Research Products

    (4 results)

All 2008 2007

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教師の評価 : ライフコース研究の立場から2008

    • Author(s)
      山崎準二
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要 第18巻

      Pages: 8-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師としての力量形成 : ライフコース研究の立場から2007

    • Author(s)
      山崎準二
    • Journal Title

      教育フォーラム : 教師という道、金子書房 第40巻

      Pages: 66-79

  • [Presentation] 教師のライフコース研究の視点から課題と展望を考える2007

    • Author(s)
      山崎準二
    • Organizer
      中部教育学会第56回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-06-23
  • [Book] 日本における教員研修の課題と展望(第2章)、東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター編『東アジアの教師はどう育つか : 韓国・中国・台湾と日本の教育実習と教員研修』所収2008

    • Author(s)
      山崎準二
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      東京学芸大学出版会

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi