• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

A Study on the Resurgence of John Dewey's Educational Thought and Its Critical Analysis from Hegelianism

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530691
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

MATSUSHITA Haruhiko  Nagoya University, 大学院・教育発達科学研究科, 教授 (10199789)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywordsデューイ / ヘーゲル / 教育思想 / 教育哲学 / アメリカ / 自然主義
Research Abstract

デューイの思想形成は、従来、観念論期、実験主義期、自然主義期と捉えられ、その際特にヘーゲルからの影響は、観念論期には明確であるが、実験主義期には、ヘーゲル主義からの決別があったと解釈されてきた。この見方に対し、本研究では、第一に、デューイのシカゴ時代の講義ノート他の資料を重視すれば、彼のヘーゲルの関心は1890年代以降も持続し、その影響は自然主義期にまで及ぶこと、第二に、デューイ哲学の相対的で曖昧だとされてきた主要概念、探究、経験の連続性と再構成なども、ヘーゲル的な包括的、全体論的な概念と捉えるときにより善い理解が得られるということを明らかにした。

  • Research Products

    (18 results)

All 2008 2007

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 19世紀のミシガン大学とジョン・デューイ2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 第54巻第2号

      Pages: 59-70

  • [Journal Article] ジョン・デューイの中等教育観2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科中等教育研究センター紀要 第8号

      Pages: 87-95

  • [Journal Article] 現代の高校生における友人関係の捉え方2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科中等教育研究センター紀要 第8号

      Pages: 69-85

  • [Journal Article] これからの教育哲学を考える2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      教育哲学会『教育哲学研究』 第97号

      Pages: 63-68

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デューイ論理学における「自然化されたヘーゲル主義2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第48号

      Pages: 55-64

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学習空間的再造与学習方式的変革」(翻訳方明生)2007

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      現代教学 第210期

      Pages: 57-60

  • [Journal Article] Strategy for Individualized Instruction and Learning, in Collected Works on The First International Forum on Teaching Reform2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      East China Normal University

      Pages: 62-68

  • [Journal Article] Philosophical Perspective for Teachers and Aims of Integrated Learning, in Collected Works on The First International Forum on Teaching Reform2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      East China Normal University

      Pages: 153-157

  • [Journal Article] "The Reconstruction of School Knowledge," in Collected Works on The First International Forum on Teaching Reform2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      East China Normal University

      Pages: 283-292

  • [Journal Article] "Moral Education in Ethically Relativistic Age," in Collected Papers on The International Symposium on Curriculum Reform and Social Progress2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      College of Education, Zhejiang University and Xia Cheng Educational Bureau

      Pages: 52-61

  • [Journal Article] On Some Aspects of Learning Experiences; Acquisition Model, Participation Model and Inquiry Model2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Journal Title

      Collected Papers on The International Symposium on Curriculum Reform and Social Progress, College of Education, Zhejiang University and Xia Cheng Educational Bureau

      Pages: 32-42

  • [Presentation] デューイ教育思想の弱点-方向性なき成長不安 : ヘーゲル的残滓と進化論的自然主義2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      日本デューイ学会第52回研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(東京キャンパス)
    • Year and Date
      2008-10-13
  • [Presentation] Educational Divide in Japan; Polarization in Academic Achievement, Economic and Social Disparities2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      International Conference on Balanced Development of Education and Society's Progress
    • Place of Presentation
      in Ningbo, China
    • Year and Date
      2007-10-28
  • [Presentation] On Some Aspects of Learning Experiences ; Acquisition Model, Participation Model and Inquiry Model2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      at International Seminar on Curriculum Reform and Social Progress, The 5^(th) China Hangzhou International Conference on Ecucational Innovations
    • Place of Presentation
      in Hangzhou, China
    • Year and Date
      2007-10-25
  • [Presentation] "On Some Aspects of Learning Experiences ; Semi-Lattice, Tacit Learning, Qualitative Thought2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      The ICI Famous Professors' Forums, at Institution of Curriculum & Instruction
    • Place of Presentation
      East China Normal University
    • Year and Date
      2007-05-28
  • [Presentation] Some Strategies for Individualized Learning in an Information Age2007

    • Author(s)
      MATSUSHITA, Haruhiko
    • Organizer
      at World Conference on Transformation of Classroom Teaching
    • Place of Presentation
      in Shanghai, China
    • Year and Date
      2007-05-27
  • [Book] 「論理的思考と仮説的推論」浅沼茂編著『活用型学習をどう進めるか』2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Total Pages
      26~29頁
    • Publisher
      教育開発研究所
  • [Book] 「論理的思考力を育てる探究型学習」浅沼茂編著『探究型の学習をどう進めるか』2008

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Total Pages
      24~27頁
    • Publisher
      教育開発研究所

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi