2008 Fiscal Year Final Research Report
Developing Rubrics of Teaching at School for Self-Directed Learning
Project/Area Number |
19530699
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Nara University of Education |
Principal Investigator |
安藤 輝次 Nara University of Education, 大学院・教育学研究科, 教授 (70143930)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 初任者教員 / ルーブリック / 資質・能力 / 教師のライフサイクル |
Research Abstract |
「学部卒」「初任研終了時」「優秀教員」など教職の節目における到達度を明確にするために、アンケートや面接調査を実施して、個々の段階における教職能力を特定し、その評価指標や具体例を抽出しようとした。しかし、わが国の場合、教職能力が情緒的な表現に流れるきらいがあり、主観的要素が入りやすいので、アメリカのダニエルソンの指導フレームワークが最も有用でそこから学ぶべき点が多いことが分かった。
|
Research Products
(3 results)