2008 Fiscal Year Final Research Report
Comparative Research of the Guarantee for Quality of School Education and the Evaluation in Japan and in Germany
Project/Area Number |
19530717
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
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Research Institution | Tamagawa University |
Principal Investigator |
SAKANO Shinji Tamagawa University, 教職大学院(教育学研究科), 准教授 (30235163)
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Project Period (FY) |
2007 – 2008
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Keywords | 学校評価 / 学校質保証 / 学校改善 / ドイツ / 学力 |
Research Abstract |
日本及びドイツにおける学校教育の質保証のためには、学校評価に基づいた改善プロセスが重要である。日本における学校評価は、2008 年1月に、学校の自己評価、学校関係者評価及び第三者評価の3つに区分された。 日本の学校の第三者評価は、イギリスのOFSTED 等による市場モデル型が参考にされている。しかし学校への国家関与の度合いが高い日本においては、イギリス型の学校査察よりも、ドイツやオランダ等の行政評価モデル型の方が改善に資することを示した。
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Research Products
(14 results)