• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

A Study on a Support System for Articulation from Kindergartens to Elementary Schools

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530727
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionKamakura Women's University

Principal Investigator

KOIZUMI Yuko  Kamakura Women's University, 児童学部, 教授 (80310465)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAITO Tomomi  東京都市大学, 人間発達科学部, 教授 (10308330)
TAKAGAKI Mayumi  実践女子大学, 教授 (50350567)
TOMITA Hisae  千葉大学, 教授 (90352658)
SUZUKI Tatsuki  鎌倉女子大学, 教育学部, 准教授 (00410027)
MATSUDA Hironori  鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授 (40352512)
TAZUME Hirotsugu  鹿児島国際大学, 福祉社会学部, 教授 (20310865)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords幼小連携 / アクション・リサーチ / A・S・S(アーティキュレーション・サポート・システム) / 保育GR(グラウンド・ルール)に基づいた発話分析 / 幼小教師間の意識の段差 / 園内教師間のコンセンサス / 授業観・保育観
Research Abstract

This study focuses on the gap of pre-school and school teacher's belief on the purpose, contents and approaches of education at the transition period between preschool and school ages. Our study revealed some facts related to their different attitudes, while we developed action researches by networking local teachers and the university staff, so that the network might function as a support system for articulation (A・S・S.), and enhance the articulation of the adjoining periods.
We interviewed teachers at both institutions and analyzed their dialogues for their "ground rules", and with the help of the A・S・S. staff, their different views of education were revealed. The team also assisted the teachers find themselves better motivated and guided them to seek solutions for their daily practice. This study supports the effect of the cooperative commitment of the A・S・S. to articulated linkage of education practice over kindergartens and primary schools.

  • Research Products

    (7 results)

All 2010 2009 2008

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 接続期の子どもの発達を支えるアーティキュレーション・サポートシステムの研究2-幼小連携を視野に入れた保育リフレクションにおけるARの効果2010

    • Author(s)
      小泉裕子・関川満美・田中君枝
    • Organizer
      日本保育学会第63回大会
    • Place of Presentation
      松山東雲短期大学
    • Year and Date
      2010-05-22
  • [Presentation] 幼保小連携の推進に対する保育者の意識2010

    • Author(s)
      田爪宏二・小泉裕子
    • Organizer
      日本保育学会第63回大会
    • Place of Presentation
      松山東雲短期大学
    • Year and Date
      2010-05-22
  • [Presentation] 一人一人の幼児・児童・生徒の学びと発達の連続性を支援する教師の連携2009

    • Author(s)
      小泉裕子・松田広則・遠藤隆二
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第7回研究発表大会
    • Place of Presentation
      鎌倉女子大学
    • Year and Date
      2009-11-26
  • [Presentation] 幼保小連携推進のモチベーション獲得を目指すアクション・リサーチ2009

    • Author(s)
      小泉裕子・冨田久枝・松田広則・田爪宏二
    • Organizer
      全国保育士養成協議会研究大会第48回大会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-09-16
  • [Presentation] 接続期の子どもの発達を支えるA・S・Sの研究-幼稚園教諭の授業リフレクションと幼小連携に対するモチベーション獲得におけるARの効果について2009

    • Author(s)
      小泉裕子・冨田久枝・田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2009-05-15
  • [Presentation] グラウンド・ルールの発話分析によって見られる幼稚園・小学校教師間にある教育観の段差2009

    • Author(s)
      小泉裕子・関川満美
    • Organizer
      日本保育学会第62回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2009-05-15
  • [Presentation] 連携教育を意識した「就学前教育」についての一考察2008

    • Author(s)
      小泉裕子・関川満美
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-18

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi